handdator

Visa fullständig version : Utskrift av släktbok



Karl-Edvard Th
2014-05-28, 17:29
Hej, Hur behandlas utskrifterna i funktionen Släktbok?

Här är mycket som behöver förbättras.
När jag gör en vanlig utskrift av en antavla så har jag också en möjlighet att ange att sidhuvud och sidfot skall skrivas och dess innehåll.
Men när jag gör detta val av utskriftsform till släktboken så saknas den möjligheten. Det är nog så viktigt här att jag kan ange ett sidhuvud för varje Antavla, Stamtavla som ingår i släktboken.
Dessutom bör jag få möjligheten att mellan de olika Antavlor, Stamtavlor som ingår i släktboken kunna lägga in titelsidor där jag kan beskriva innehållet i efterföljande sidor.

larsbelu
2014-11-14, 11:22
Jan Granath (http://slaktforskning.blogspot.se/2009/10/eftersom-jag-har-fatt-papekande-att-jag.html) har påpekat att man vid utskrift av släktbok får hela källan utskriven i texten istället för en hänvisning. Detta gör texten klumpig och i praktiken omöjlig att använda. I HTML-exporten anges källan med ett nummer inom klammer i texten och längst ner på sidan är alla källor utskrivna. Kan det fungera på samma sätt vid utskrift av släktbok?

Karl-Edvard Th
2014-11-14, 21:15
Hej Jan, Jag har för länge sedan skrivit förslag till Disgen att om man väljer att inte skriva ut källhänvisningar i texten så skall man ändå kunna välja att få källregister utskrivet som i Html men än har inget hänt.

När Du skriver ut ett dokument i RTF format ligger inte bilderna i dokumentet utan en länk så för att få dem som en del i dokumentet måste man gå in på Arkiv och Alternativ och låsa bilden till dokumentet.

Om man har ändrat storlek på dokumentet markera då hela dokumentet ,CTR+A, och sedan FT 9 så skapas ett nytt register.

larsbelu
2014-11-15, 11:33
Hej Jan, Jag har för länge sedan skrivit förslag till Disgen att om man väljer att inte skriva ut källhänvisningar i texten så skall man ändå kunna välja att få källregister utskrivet som i Html men än har inget hänt.

När Du skriver ut ett dokument i RTF format ligger inte bilderna i dokumentet utan en länk så för att få dem som en del i dokumentet måste man gå in på Arkiv och Alternativ och låsa bilden till dokumentet.

Om man har ändrat storlek på dokumentet markera då hela dokumentet ,CTR+A, och sedan FT 9 så skapas ett nytt register.

Hej Karl-Edvard. Jag heter Lars. (Jag hänvisade till Jan G för att uppmärksamma att han påpekat samma problem för fem år sedan.) Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar men jag har kanske formulerat mig otydligt. I släktboken står det exempelvis så här (följande är citerat från Jan G): "Johan Fredrik Adler. Arbetare. Född 1824-08-18 i Stufstjernsfall, Stjernfors (C12, 1815-1829 p 0/0, 118<17>). Döpt 1824-08-22 i Ljusnarsberg kbfd (T) (C12, 1815-1829 p 0/0, 118<17>). (Barn II:2, s 4, Far IV:5, s 8, Mor IV:6, s 8)
<17> hänvisar till en Hänvisningsförteckning där man kan läsa samma sak som står precis framför inom klammern.
Följande hade ju varit helt tillräckligt:
Johan Fredrik Adler. Arbetare. Född 1824-08-18 i Stufstjernsfall, Stjernfors <17>. Döpt 1824-08-22 i Ljusnarsberg kbfd (T) <17>. (Barn II:2, s 4, Far IV:5, s 8, Mor IV:6, s 8)
I hänvisningsförteckningen står sedan att läsa vad <17> betyder, nämligen:
17. (Kyrkoarkiv -- Örebro -- Ljusnarsberg -- Födelsebok -- C12, 1815-1829) C12, 1815-1829 p 0/0, 118".
Det borde inte vara svårt att göra denna förbättring. Jag har äldre släktingar som inte har datorer och som är mycket intresserade av att få en läsbar utskrift men med nuvarande format är det inte görligt.

Christer
2014-11-15, 13:46
Jag hoppas att Produktrådet kommer att prioritera översyn av Släktboken i nästkommande version, dvs i den närmast kommande.

Karl-Edvard Th
2014-11-15, 20:28
Hej Lars, Mitt förslag till förbättringar gäller den funktion vi har i Disgen där man kan kombinera ett antal utskrifter, olika antavlor och stamtavlor. Men vid utskrift kommer alla dessa tavlor i en enda lång rad med ett gemensamt sidhuvud. Här behövs många förbättringar.

1. Mellan varje tavla bör man kunna lägga in en egen sida som presentation och ett eget sidhuvud i tavlan som kombineras med ett sidhuvud som är gemensamt för hela släktboken.

2.Sedan är det inställningarna i tavlorna, om man där anger att man inte vill ha käll hänvisningarna utskrivna i texten så får man inte heller något register över källor och hänvisningar, det bör separeras så att man kan välja att endast referens numret <17> skrivs i texten och ett komplett hänvisningsregister.

Som en kommentar till Jan G vill jag påpeka att den biografi Du skriver är inget annat än en Textnotis, så bättre att skriva en eller flera textnotiser då har Du möjlighet att lägga in bilder mellan texterna.
En inställning som rör utseendet är hur man vill skriva de olika notiserna född, död, osv vill man ha dem på samma rad eller en rad för varje.


så man kan välja att få bara ett register på samma sätt som vid Html utskrift med ett nummer i texten <17> som refererar till källhänvisningarna.

Phryxe
2014-11-15, 22:39
Det vore bra om man kan välja att få källhänvisningar som fot- eller slutnoter i alla utskrifter.