handdator

Visa fullständig version : Hur får man med Sverige eller Sweden som land i GEDCOMs PLAC-tag?



Andreas Jansson
2014-06-18, 21:04
Borde inte Sverige (land-nivån) inkluderas i PLAC-taggen när man exporterar till GEDCOM? T.ex. om man vill ladda upp GEDCOM i utländska program / på webbplatser.
Finns det någon inställning?

C-J Gustafsson
2014-06-18, 22:16
Andreas
Enligt hjälp-knappen och "Hur matar jag in utländska Disgenorter?" skall man själv skriva landets namn på varje post.
Själv brukar jag "fuska" lite och bara ange den 2-ställiga ISO-landkoden inom parentes.
Lika många poster blir det, men det blir i alla fall inte lika mycket skrivande.
/Kalle

Andreas Jansson
2014-06-19, 13:20
Jag använder ortsträdet för att lägga in alla orter, även utländska. Problemet är här att jag utväxlar GEDCOM med andra system som inte har en aning om att det rör sig om Svenska poster, eftersom jag inte lyckas hitta något sätt att få med Sverige (Sweden) i gedcom-exporten.
I ortsträdet finns Sverige med som en toppnod, under vilken alla länen och församlingarna ligger, men landsnivån "Sverige" tycks uteslutas vid export till gedcom? Andra länder, som jag lagt upp själv, kommer med i GEDCOM-filen.
När jag laddar upp en GEDCOM-fil med delar av min släktforskning på en utländsk webbplats vet alltså de andra användarna inte vilket land mina personer bott i, eftersom det inte finns någon information om Sverige i PLAC-taggarna i GEDCOM-filen.

Och jag vill gärna tillägga att jag inte har någon tanke på att migrera till något annat släktforskningsprogram (det är inte anledningen till att jag vill få ut gedcom korrekt)! Disgen är det mest kompletta jag hittat och det har alltid varit något jag saknat i andra program jag testat!

C-J Gustafsson
2014-06-19, 13:32
Hej Andreas
Då blev mitt inlägg helt feltänkt, ber om ursäkt.

Andreas Jansson
2014-06-19, 14:46
Ingen fara, C-J! Hoppas någon annan kan hjälpa.
Annars är jag inne på att lägga till Sverige sist på varje PLAC-rad i GEDCOM-filen och ta bort det från de få utländska poster som jag har. (Jag skulle i så fall egentligen behöva något lätt sätt att identifiera de utländska posterna i filen, i synnerhet om jag får fler sådana.)

C-J Gustafsson
2014-06-19, 15:46
Jag fortsätter att lägga mig i, men hoppas du får ett bättre svar av någon annan.
Vi är en liten grupp inom Dis som jobbat med att kontrollera och manipulera GEDCOM filer.
Detta är kanske ett problem som vi bör lära oss en lösning på.
Om du inte är emot det så får du gärna skicka mig din GEDCOM fil, så skall jag försöka hitta en generell lösning av den typ du nämner här ovan.
Min mail: carl-johan.gustafsson@telia.com

Andreas Jansson
2014-06-19, 22:59
Hej och tack för erbjudandet, men jag har fixat litet med detta själv, se nedan!
Välkomnar all input på problemet och lösningen!

Jag ser nu att jag for med osanning ovan! Jag får inte med andra länder från ortsträdet heller, t.ex får jag rader som:
2 PLAC Chicago
trots att jag lagt in Chicago under USA / Illinois i trädet. Så sättet som det exporteras till GEDCOM på hör nog ändå ihop med ortshanteringen i övrigt, d.v.s. att man behöver lägga till extranivåer i trädet om man vill få med utländska länder i vissa sammanhang/utskrifter, som det står om i hjälpfilen (har inte testat detta – önskar heller inte onödiga nivåer).

Om jag endast väljer själva land-nivån, t.ex. att någon är född i USA, får jag en rad med landet i alla fall (det var detta jag lurades av tidigare):
2 PLAC USA

Svenska ortsrader ser ut t.ex. så här:
2 PLAC Göteborgs Masthugg (O)
2 PLAC Finnekumla, Rångedala (P)
2 PLAC Östergården, Råstorp, Fristad (P)


Jag löste tillägget av land i min GEDCOM-fil med hjälp av Notepad++ där jag använde följande Sök & Ersätt:

Sök efter: (2 PLAC.*\([A-Z].*)
Ersätt med: \1, Sweden
Klicka i "Matcha små/stora bokstäver" och sätt sökläge till "Reguljärt uttryck"
Tryck på Ersätt alla.

Find and Replace-uttrycket ovan innebär följande:
Leta upp "2 PLAC"-taggar som innehåller startparentes med en VERSAL bokstav i (det är länsbokstaven jag avser), följt av vad som helst. Byt ut detta till samma värde (det är "\1" som betyder det) och lägg dessutom till ", Sweden" efteråt.

Regex-funktionen i Notepad++ verkar sakna förmågan att hitta ett bestämt antal tecken, annars skulle jag ha velat sätta "1 eller 2 tecken" inom parentesen. Likaledes saknas "ELLER", så man kan inte radda upp alla tillåtna länsbokstäver (de kan ju dessutom vara en eller två tecken långa).

Mina USA-poster rördes inte i och med att de saknade parenteser i sig... men man kanske borde försöka göra det ännu "säkrare" på något sätt. Detta löste saken bra nu åtminstone. Jag laddade upp filen till Family Tree DNA och där står nu ", Sweden" sist på alla mina svenska personer.

Enligt GEDCOM-specifikationen (5.1) finns det en tagg som heter "CTRY", men det fick ingen som helst effekt på presentationen i Family Tree DNAs släktträd när jag skickade med den istället. Det hade ju annars löst problemet på ett snyggare sätt (om det är vad denna CTRY / Country-tag är till för).

AlfChr
2014-07-24, 13:18
CTRY er del av ADDR-tag som beskriver GEDCOM-avsenders adresse, ikke en del av registrerte personers adresse. Så det er nok ikke rart at det ikke har effekt