handdator

Visa fullständig version : DIS kartor på Linux



Stefan F
2014-06-21, 09:37
Igår försökte jag köra DVD:n Generalstabskartan för Disgen på min Linux-laptop.
Det fungerade inte.
DVD:n Häradsekonomiska kartan fungerade inte heller.

Jag laddade sedan ner Sverige-kartorna från dis.se och packade upp dem.
Där upptäckte jag att filerna hade fått konstiga bokstäver i filnamnet. Närmare bestämt hade ÅÄÖåäö ersatts av kyrilliska bokstäver, t.ex ЩstergФtland.jpg
Jag provade inte att installera dem i Disgen, jag förväntade mig inte att det skulle fungera.
Eftersom jag räknade med att mitt backup-program skulle bli konfunderat så bytte jag namn på filerna först och installerade dem sedan. Det fungerade!
Troligen hade det inte fungerat utan editering eftersom texten i dgk-filen såg rätt ut, och dessutom fungerade det efter filnamnsbytet.

Åter till DVD:erna.
Vid granskning av filnamn kontra anropet i javaskriptfilerna konstaterade jag det klassiska felet som brukar göras av DOS- och Windows-programmerare: man blandar ohejdat stora och små bokstäver i filnamn.
I Linux är ett "a" INTE samma sak som ett "A".

Jag läste ner hela DVD:n till disken och editerade filerna i HEK2012/DATA/lan_ab.js osv och bytte ut .djvu till .DJVU och a.gif till A.GIF såsom filerna heter.
Nu fungerar det!
På samma sätt för Generalstabskartan där jag editerade index_gsks.html och bytte ut images till IMAGES. Det fungerar så långt jag har testat. Har bara hittat två ställen i den filen hittills, I HEK var det mängder, men det tog bara 10 minuter att fixa.

Får jag rekommendera dem som ansvarar för DVD:erna att kolla filnamnen innan Ni släpper nästa skiva. Tänk även på kodningen av nationella tecken (åäö), det finns många inkompatibla kodningar.
Linux kan hantera det mesta vad gäller filnamn, men Du får bara exakt det Du frågar efter.
Heter filen a.GIF och Du frågar efter a.gif så får Du ingenting.
Å andra sidan så kan en GIF-fil heta vad som helst, den identifieras ändå som en GIF-fil utan problem.

Men kartorna är jättefina.
Användarinterfacet för Häradsekonomiska är bättre, men det kräver ju Djvu. Finns dock för de flesta plattformar att ladda ner.

Hälsningar
Stefan

Björn
2014-06-25, 12:14
Som du så riktigt påpekar, så har vi slarvat med åäö och också med filnamnens versaler och gemener. Bättring är redan på gång. Som "vanligt" är det bristen på olika alternativa testmiljöer som lägger krokben för oss.

Vid släktforskardagarna släpper vi några nya DVDer och då hoppas jag vi har rättat till de brister som du sätter fingret på. Kanske vi kan få hjälp av dig med en extra koll i Linux innan vi producerar dessa?

Några övriga dokumenterade brister på de redan utgivna DVD-erna (f.n. dokumenterade på min webbsida www.bjorngj.se/disgen-kartor) får oss också att fundera på alternativa distributionssätt framöver.

Med vänlig hälsning
Björn J

Stefan F
2014-06-25, 19:04
Jag ställer gärna upp med en koll i Linux.

Jag kör för tillfället Ubuntu 1204LTS på en laptop, inte det senaste precis, kom ut i april 2012, men fortfarande supportad. Ska se om jag får tid att uppgradera.

Snygg webbsida!

Hälsningar
Stefan