handdator

Visa fullständig version : Notislängd > 250 tecken



m09036
2014-06-22, 16:05
Idag stötte jag för första gången på begränsningen med 250 tecken per notis. Förargligt för mig men kanske inget utbrett problem bland DISGEN-användare. Från min sida är det dock ett önskemål jag härmed bidrar med för DISGENs framtida utveckling. Om det inte innebär stora tekniska problem att tillåta fler tecken i en notis så kanske ni kan ta detta under övervägande?

Bakgrunden, för de som är intresserade, är följande:
I ett försök att inte tappa tråden i min forskning valde jag för en tid sedan att plikttroget notera varje källa bland kyrkoarkiven där en viss person finns omnämnd. Resultatet är en lång kronologisk lista med källhänvisningar som börjar med födelsen och därefter följer personen genom alla husförhörslängder och flyttböcker. Eftersom DISGEN stöder flera källhänvisningar för en notis så valde jag att koppla denna lista till födelsenotisen och det är där jag nu slått i taket på en av mina ättlingar som har flyttat runt väldigt mycket i sitt liv. Källhänvisningar för giftermål och död matar jag naturligtvis in i sina respektive notiser men dubletter av dessa finns således även i födelsenotisen eftersom jag kände ett starkt behov av att ha en samlad lista på alla källor på ett ställe. Om det finns någon annan funktion för detta i DISGEN, som är bättre lämpad för ändamålet, tar jag tacksamt emot tips om det.

Rolf Carlsson
2014-06-24, 11:21
Men du har ju även notiserna levde och flyttade, som kanske är bättre lämpade.

m09036
2014-06-24, 19:42
För själva datat som sådant håller jag med dig om att dessa notiser är bättre lämpade och jag använder dem i viss utsträckning.

Vad jag har behov av är en lista med metadata - dvs inte en lista med själva datat som förekommer i kyrkoarkiven utan en lista över vilka kyrkoarkiv som mina anor finns omnämnda i. När jag forskar är det inte alltid jag kan tyda all information på en gång och allteftersom jag blir mer erfaren så kan det finnas annan information från arkiven som jag vill gå tillbaka och hämta eller forska djupare i. Då underlättar det för mig i alla fall, att ha en sammanställning lättillgänglig på ett ställe över alla arkivkällor.

DanielBerglund
2014-06-24, 22:44
Gränsen 250 tecken försvinner i nästa version av Disgen.

Sedan kan jag hålla med Rolf om att programmet är tänkt så att man ska lägga upp särskilda notiser för varje flytt och 1-2 källhänvisningar för varje notis. Jag säger inte att du gör fel, men det låter som att det du egentligen behöver är någon slags rapport över vilka källor eller arkiv som en viss person eller grupp av personer använder.

m09036
2014-06-25, 00:36
Jag säger inte att du gör fel, men det låter som att det du egentligen behöver är någon slags rapport över vilka källor eller arkiv som en viss person eller grupp av personer använder.
Det är en helt korrekt. :) När jag började släktforska för snart 20 år sedan så använde jag flyttnotiserna som det var tänkt men jag märkte snart att det var oerhört tidskrävande att skapa flyttnotiser med all information när personen flyttade en gång per år under en 20-årsperiod. Det var dessutom ett helt naturligt beteende för människorna på denna tid för att tjäna sitt uppehälle så ur den aspekten var det inget som revolutionerade deras liv. För mig var det mer praktiskt att ha alla arkivförekomster samlade på ett ställe så att jag snabbt kunde skapa mig en bild över var personen befunnit sig under olika perioder i sitt liv och naturligtvis även för att lätt kunna ta fram originaldokumentet vid behov. Att dela upp alla källhänvisningar på ett dussin flyttnotiser gjorde det omöjligt för mig att få denna överblick och det kändes heller inte naturligt att mata in husförhörslängder som källor till flyttnotiser. Lösningen blev att använda födelsenotisens källhänvisningar för ändamålet vilket kändes logiskt med tanke på att personens födelsedatum nämns i princip i alla dessa källor med undantag för en del flyttlängder. Som sagt, det är inget stort problem och jag har bara stött på det vid ett tillfälle men det var ändå trevligt att höra att begränsningen försvinner i nästa version. Ett varmt tack från en mycket nöjd DISGEN-användare.

P.S. Jag ska villigt erkänna att jag inte fullt greppat DISGENs filosofi med alla olika notistyper (18 stycken om jag räknat rätt) och i vilken utsträckning DISGEN-användarna nyttjar dessa och hur. Med namn som Special, Text och Extra text så känns det som hopkok av undantag för speciella behov som uppstått under programmets mångåriga utveckling. I princip har jag inget emot att man delar upp data i mindre enheter men om det begränsar möjligheten att konsolidera informationen så försvinner nyttan för mig. Jag är övertygad om att det finns ett djupare syfte som har undgått mig men jag har ändå funnit mig tillrätta med programmet och det fungerar utomordentligt väl. :) När ni har migrerat färdigt till SQLite så finns alltid möjligheten för mig att ställa SQL-frågor direkt till databasen och på så sätt extrahera den information jag är intresserad av och då är det möjligt att jag får ta mig en funderare på hur jag ska jobba med notiser framledes.