handdator

Visa fullständig version : Antavla/Stamtavla skapar dubbla släktled



Aber68
2014-08-13, 20:06
Hej, vi har ett släktled, där 2 systrar via 3 av sina barn har 3 "vägar" vidare och några generationer senare in i ledet. Detta medför att man från delningspunkten får 3 separata grenar, som slutar med samma innehåll. Hur skall man hantera detta ?
Om släktlistan (t.ex. antavlan) gjort "dublettkontroll", och medgivit manuell hopkoppling så kunde ju detta åtgärdas manuellt.

m06015
2014-08-15, 08:55
Disgen har en dubblettsökning. Det är ju i först hand det som ska användas. Under Sök, Sök dubbletter finns hjälpen. Om du skickar en gedcomfil till mig så ska jag ge anvisning hur du tar bort dubbletterna

Phryxe
2014-08-15, 10:27
Hej, vi har ett släktled, där 2 systrar via 3 av sina barn har 3 "vägar" vidare och några generationer senare in i ledet. Detta medför att man från delningspunkten får 3 separata grenar, som slutar med samma innehåll. Hur skall man hantera detta ?
Om släktlistan (t.ex. antavlan) gjort "dublettkontroll", och medgivit manuell hopkoppling så kunde ju detta åtgärdas manuellt.
Är inte säker på vad du menar, men varje enskild person ska bara matas in en gång. Om man råkat mata in en dubblett får man koppla loss och koppla om.

Phryxe
2014-08-15, 10:32
Vi utskrifter kan man välja om man vill ta med anförluster (när samma personer finns på fler ställen i antavlan) eller hänvisa till dem.

Aber68
2014-08-17, 19:29
Tack för svaren !
Det rör sig inte om "riktiga" dubbletter, bara att när antavlan eller stamtavlan "gått isär", så sammanfogas den inte då senare generation "gifter in sig" eller då två barn till samma familj/förälder passeras. Istället för att åter sammanfoga "förgreningen" fortsätter "trädet" det uppnådda antalet grenar, så att t.ex. anfadern (med samma individnummer!) återfinns i slutet på (i mitt fall) tre grenar. Grenarna är dessutom olika långa, för i en gren "ryms" det en generation mer, än i de andra.