handdator

Visa fullständig version : søger aner til Nils Ringquis



AnnizetteKiddoS
2014-08-25, 18:21
hej jeg er ny herinde, og som i nok kan se ikke svensk :)
men ønsker hjælp til at finde forældre og evt. videre slægt til Nils Ringquis f. Aug 10 1775 i Rinkaby, død Sep 9 1854.
han er gift med Anna Larsdotter f. 1780 i Brönnestad.
sammen har de fået sønnen Per Nilsson f. April 8 1816 i rinkaby.

håber at nogen kan hjælpe mig med finde aner til Nils og hvis i kan også Anna Larsdotter,
på forhånd tak :)

MVH Annizette Skjødt

Phryxe
2014-08-25, 19:06
Jag förmodar att mannen hette Nils Ringquist/Ringqvist ...

AnnizetteKiddoS
2014-08-25, 21:22
hej, ja det hed han :)

AnnizetteKiddoS
2014-08-26, 17:31
jeg ville selv gerne prøve at søge, men syntes ikke rigtig at jeg kan få lov at komme ind i de svenske arkiver. og så har jeg lidt svært ved at forstå svensk :s

Phryxe
2014-08-26, 18:01
Det går bra att komma åt svenska arkivalier online via SVAR eller ArkivDigital, men inte utan att betala. Ser på Disbyt att det är en till som har forskat om Nils Ringqvist, men om jag tolkar det rätt har den personen inte heller funnit några föräldrar eller så har jag inte behörighet att se den informationen.

Det är betydligt svårare att forska på 1700-talet än på 1800-talet. Du kanske inte ska räkna med att någon lägger timmar på det för att hjälpa till ... Det tar ofta lång tid att följa personer, om det ens finns längder bevarade att titta i.

AnnizetteKiddoS
2014-08-26, 18:29
hmm, okay helt iorden :/ men jeg måtte jo prøve :) tak for det :)

tommypeters
2014-08-27, 11:26
Det är ju Släktforskardagarna nu i helgen och då brukar ju Arkiv Digital (och väl även Ancestry.se?) vara gratis, men i år har det inte hörts/synts någonting om det... Annars vore det ju en möjlighet att få ett par gratisdagar för att leta runt lite.

Phryxe
2014-08-27, 11:49
Det är ju Släktforskardagarna nu i helgen och då brukar ju Arkiv Digital (och väl även Ancestry.se?) vara gratis, men i år har det inte hörts/synts någonting om det... Annars vore det ju en möjlighet att få ett par gratisdagar för att leta runt lite.
Besökare i Arkiv Digitals monter (http://blog.arkivdigital.se/nyheter-2/vi-ses-pa-slaktforskardagarna/) får visst en gratis vecka.

tommypeters
2014-08-27, 13:32
Det är ju smart och bra, men hjälper inte oss andra :-)

Phryxe
2014-08-27, 14:36
DDSS (http://www.ddss.nu) är en gratis databas för södra Sverige. Tyvärr är födelser bara registrerade från 1776 och framåt för Rinkaby (L). Det finns dock tidigare volymer bevarade.

Tänk också på att Nils kan ha fått eller tagit namnet Ringqvist i vuxen ålder.