handdator

Visa fullständig version : Upprätta källdatabas i ny version av Disgen?



m19780
2014-08-27, 10:35
Sedan jag för knappt 15 år sedan började använda Disgen har jag skrivit in källhänvisningarna "direkt" vid varje notis e dyl. (En Disfadder som inte litade på tekniken rekommenderade mig att göra så.) Följaktligen har jag goda källhänvisningar (ca 15000 st), men saknar källdatabas alias källträd eller källförteckning.
Kommer jag med den version av Disgen, som nu utveckas, att kunna skapa en källdatabas automatiskt, dvs utan att gneta igenom varje källhänvisning?

GunnarBer
2014-09-10, 19:14
Så vitt jag förstår så kommer varken käll- eller ortfunktionen att ändras nu. Så det blir nog att gneta för att erhålla en strukturerad källdatabas. Men ju längre du väntar ju fler källor måste du ju stoppa in i strukturen så du har hösten inbokad!
Gunnar

Christer
2014-09-10, 21:31
Det är inte orimligt att tänka sig att det är dags att ta fram ett verktyg för källkonvertering på samma sätt som vi gjort för ortskonvertering. Spontant känns det som en mer komplicerad uppgift än för ortskonvertering eftersom variationen är stor för hur olika forskare skriver sina källor. Vi får ta med oss tankarna till en kommande version när vi tittar på källträdet.