handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig rädda min fars släktforskning



disleuf
2014-09-22, 12:50
Har fått min fars gamla ochpåvägattkapsejsa dator och ska försöka rädda hans släktforskning.

När jag försöker säkerhetskopiera o läsa in det på annan dator så går det inte, den säger att den behöver reparera eller återläsa från gammal säkerhetskopiering. Programmet varnar för att reparera så det vågade jag inte och den senaste säkerhetskopieringen är från 2010 vilket också gör mig lite nervös.

Gick under verktyg o valde kontrollera då fick jag detta meddelande

Arkiv Stand flock: 0
Individ 1782 har för många notiser 1632
1 fel

----------------------------------------
En eller flera av dina flockar är skadade.
Du måste läsa tillbaka DISGENs filer från senaste säkerhetskopierning.

----------------------------------------------------

Detta gjorde mig lite konfunderad är det bara dem felen jag behöver laga?

Tittade på individ 1782 som hade för många notiser. Ser bara en notis men den innehåller otroligt många ¶ tecken, säkert 50 rader som börjar med det tecknet o innehåller inget annat. Ska jag ta bort dem?

Andra individen är ett gifte så där kan jag kolla faktan, kanske är ngt som är motsägelsefullt. Låter det rimligt?

--

Har precis gjort en en utskrift av råkopia, antar att det borde betyda att jag har allt på papper åtminstone, nästan 100 sidor.

--

Men vad göra nu?

Räcker det med att laga dem två felen jag nämnde ovan?

Ska jag välja reparera, riskerar jag att tappa info?

Ska jag välja återläsa från en 4 år gammal säkerhetskopia? riskerar jag att tappa info?

Fullständig novis och behöver verkligen hjälp av er som kan det här.

Tack på förhand

Eva Dahlberg
2014-09-23, 07:13
Hej Anders! Jg kände vagt igen problemet, och har sett det i en diskussion tidigare
Disgen
Rapportera fel i Disgen
Säkerhetskopia: För många notiser

- vet inte om du blir hjälpt av det? Det kan vara så att det räcker att ta bort radbrytningarna?

Hälsningar,
Eva

Phryxe
2014-09-23, 09:06
Länk till ovanstående (http://forum.dis.se/vb/showthread.php?1037-S%E4kerhetskopia-F%F6r-m%E5nga-notiser)

disleuf
2014-09-23, 18:12
Ja det ser ut att ha löst sig, när jag raderade extraraderna under notiser så försvann felen och jag kunde säkerhetskopia och läsa in på ny dator. Vet ju ärligt talat inte hur det ska se ut eller om allt kommit med men det går att söka upp personer o det finns notiser under dem osv. Så det verkar ok. Stort tack för den snabba hjälpen.