handdator

Visa fullständig version : Hur ska skärgårdsöar registreras?



Tomtan
2014-10-09, 21:26
Jag har en del anor som föds, lever och dör på olika öar i nuvarande Karlskrona skärgård. Är det korrekt att registrera ö-namnet som by, t.ex. Inlängan?
Med vänlig hälsning
Tomtan

Torgny Larsson
2014-10-10, 00:04
Hej! Man bör väl skriva motsvarande hur det skrivits i husförhörslängden. Inlängan, Torhamn (K). Blekinge var lite speciell med sina hemmansnummer. Inlängan hade tidigare hemmannummer 105 i Torhamn socken. På lantmäteriet benämns fastigheter på ön för Inlängan nr 1, och senare efter delning och de nyare beteckningarna för t.ex. Inlängan 1:2. Många öar består väl idag av många fastigheter (sommarstugor) med egna fastighetsbeteckningar.
Om det finns någon ö med 2 olika byar/hemman (med egna namn), så får det väl bli "hemmansnamn, öns namn, Torshamn (K)".

Christer
2014-10-10, 19:39
Varför inte ha "Ö" som slag av ort.

Tomtan
2014-10-11, 14:25
Hej och tack för synpunkter.
Jag delar uppfattningen att man bör kunna registrera "Ö" som slag av ort under socken och att prepositionen i t.ex. födelsenotiser därmed ändras från "i" till "på" om man inte under den nivån lägger till en by. Det finns stora öar, t.ex. Möja i Stockholms skärgård, som har flera byar och då blir ortsbestämningen "i Långvik, Möja, .... ". Jag har nu bland mina anor hittat en lots på ön Hästholmen, där verkar det huvudsakligen bo lotsar med familjer och någon ytterligare bestämning i form av namn på byar eller torp finns inte. (Se Torhamn AI:1 bild 63-65 hos Arkiv Digital). Jag vill alltså att det i uppgifter om mina anor ska stå född eller död "på Hästholmen, Torhamn (K)" och inte "i Hästholmen".
Med vänlig hälsning

m00707
2014-10-11, 16:50
När du väljer en ort kan du välja preposition i rutan längst upp till höger.
Gäller enbart denna gång du väljer orten i fråga.
Men den valda prepositionen finns med i "senast använda" ett tag.

Tomtan
2014-10-11, 17:21
Tack, det har jag aldrig noterat.
Då kan jag t.v. lösa detta genom att lägga in en Ö som en by och ändra prepositionen, så det det i alla fall snyggt ut på ansedlarna ...