handdator

Visa fullständig version : Vad händer med mitt disbytutdrag när jag dör?



npslhansen
2014-10-18, 15:20
Har börjat fundera på att sända in ett utdrag av min egna forskning när jag nu efter 3 år kommit upp i > 1000 personer, men vad händer med insänt material när jag dör?
Har för mig att jag läst någonstans att det raderas, vilket jag, om det stämmer, finner mycket märkligt.

M01631
2014-10-19, 02:58
http://wiki.dis.se/w/index.php?title=Disbyt

Vad händer om jag avlider?
Om du har skickat in uppgifter till Dis Arkiv, så ändras hänvisning från dig till Dis Arkiv.
Den Dis Arkiv-ansvarige kan lämna ut uppgifter till de som frågar om ditt material.

Om du inte har skickat in uppgifter till Dis Arkiv, så får dina uppgifter ligga kvar i Disbyt-basen som ett anonym material från en avliden medlem.

npslhansen
2014-10-19, 13:22
Tack för ditt svar Tony, det låter bra.
Föreslår att den information som finns på Disbyt-hemsida kompletteras med en rad om hur inskickat material hanteras efter dödsfall.

Rolf Carlsson
2014-10-19, 15:14
Upplysningsvis vill jag komplettera att i den databas, som planeras över Sveriges historiska befolkning - RGD, sker arkivering av medlemmarnas forskning efter delvis andra kriterier.


Inga uppgifter raderas till följd av medlemmens frånfälle.

En enskild forskares uppgifter avseende en individ visas inte explicit utan slås samman med alla andra medlemmar, som lämnat uppgifter avseende samma individ.

Skulle du vara ensam om att ha rapporterat avseende en viss person, kan självfallet enbart dina uppgifter visas men utan referens till dig som medlem (även om medlemsnummer existerar i bakomliggande information).

npslhansen
2014-10-19, 17:36
Tack för din kompletterande information Rolf, det låter utmärkt!

dis52688
2014-12-10, 13:07
Har börjat fundera på att sända in ett utdrag av min egna forskning när jag nu efter 3 år kommit upp i > 1000 personer, men vad händer med insänt material när jag dör?
Har för mig att jag läst någonstans att det raderas, vilket jag, om det stämmer, finner mycket märkligt.

Jag har nyligen startat forska och har ungefär samma fråga. Läste detta:
Citat: Ps. Om man får reda på att ett forskarnummer inte finns med i medlemsregistret, så kan det bero på att forskaren inte längre är medlem i föreningen, men det kan också bero på att forskaren är avliden.
Jag rekommenderar därför inte att man försöker få fram vem som står bakom uppgifterna från annat håll. Uppgifter från forskare som inte längre är medlemmar strykes efter hand ur basen, dock med viss eftersläpning. Slut citat

Men varför har man en gräns på inskickade uppgifter istället för att ta betalt för tjänsten och få in lite pengar till föreningen???

Och varför tar man bort information om en medlem slutar att vara medlem eller dör. Informationen är ju lika viktig om inte viktigare för framtiden då.
Incitamentet att forska och dela med sig försvinner ju och därmed viljan att dela med sig. Varför ska jag göra det om det tas bort...
Det som de forskat fram eller haft i sina egna lådor i generationer försvinner ju då. Tänk om Riksarkivet skulle göra på samma sätt, nä denne är död, nu tar vi bort denna informationen.
Författaren är död säger biblioteket och tar bort dennes böcker, ja listan kan göras lång...

Jag har varit inne i DISBYT och hittat släktingar andra forskat om, men kan inte läsa allt och detta beroende på att jag inte hunnit skicka in något.
Mina föräldrar har gjort en diger släktforskning som bara finns på papper och som nu ska in i DIS 8.2. Men jag behöver komplettera och bromsas...

Eller har jag missuppfattat något?

Gestblom
2014-12-11, 08:32
När en medlem dör tas inte bidraget bort, men det anonymiseras.
Medlemsnumret ändras till annnn, där nnnn inte är samma som tidigare nummer.