handdator

Visa fullständig version : Hur gör man om 2 olika datorer forskar på samma flock??



kalepe
2014-10-20, 15:51
Jag har forskat på min släkt i flera år och nu vill min dotter på annan ort också forska i min flock där hon självfallet ingår. Hur skall vi göra för att vi båda, på var sitt håll, skall ha en gemensam, uppdaterad flock
dvs uppdaterad med såväl hennes nya inskrivningar som mina nya inskrivningar?? :)

c4lle
2014-10-20, 20:56
En lösning med nackdelen att ni inte kan, eller bättre sagt, får inte jobba samtidigt:
Skaffa ett konto på tex Dropbox, lägg datafilerna dit, byt datamapp till den nya platsen.

Själv kör jag på detta sätt mellan en laptop och en pc.

Åter igen, 2 villkor för att det ska fungera:
1. jobba inte samtidigt.
2. Vänta alltid att Dropbox filerna är synkroniserade, grön "bock", innan man startar Disgen och innan man stänger av datorn.

/C

Torgny Larsson
2014-10-20, 22:47
Det förutsätter också att ni båda har Disgen installerade på era båda datorer, och att ni har samma version av programmet.

kalepe
2014-10-21, 12:30
Tack Carlos Svårt att hålla koll på vad den andre gör då vi bor på olika platser. Jag har funderat i banor 'uppdatera databasen men inte säkerhetskopiera'. Jag är inte så bevandrad i Disgens alla finesser men det finns ju ' importera ' och 'exportera'. Kanske du eller någon annan vill spekulera vidare i mitt problem.
mvh Lp