handdator

Visa fullständig version : DISBYT-åtkomst från andra program än Disgen?



BrJohan
2014-11-02, 23:40
Eftersom Disgen inte längre uppfyller mina krav vad avser förmåga att användas för släktforskning har jag 'gått över' till en betydligt mera kapabel och mera flexibel programvara.

Önskvärt vore att DISBYT-sökningar (för läsning) kunde göras via ett öppet och väldokumenterat gränssnitt för andra program än Disgen. DIS står ju nominellt för "Datorhjälp i släktforskningen". Reellt står det - som jag ser det - huvudsakligen för "Disgenanvändning i släktforskningen".

Finns planer för att öppna DISBYT för andra program än Disgen? Om 'ja', när? Om 'nej', varför?

Det protokoll som används för kommunikation mellan Disgen 8.2d och DISBYT har låtit sig tydas och därefter användas, men eftersom det inte är dokumenterat, så kan eventuellt kommande Disgen- och DISBYT-versioner komma att använda andra protokoll. Ett stabilt gränssnitt skulle alltså välkomnas.

Tilläggas kan att Disgen - under de år jag huvudsakligen ägnade mig åt släktregistrering - fungerade någorlunda väl.

m00707
2014-11-03, 18:03
Är lite osäker på vad du egentligen menar. Bidrag till DISBYT kan lämnas från alla program som kan exportera i GEDCOM-format. Det är inte fast knutet till DISGEN, även om det råkar finnas en färdig funktion i DISGEN för export till DISBYT.

BrJohan
2014-11-03, 19:10
Då jag skrev "DISBYT-sökningar (för läsning)" antog jag att syftet blev tydligt.

Mina frågor avser alltså möjligheten att ifrån andra program än Disgen via programvarugränssnitt (TCP/IP) kommunicera med DISBYT för att få den information om en viss person som eventuellt kan finnas i DISBYT att visas i ex.vis en webbläsare.

Phryxe
2014-11-03, 20:00
Undrar vad som är vitsen med att ha denna sök-funktion i Disgen. Varför inte bara söka i en webbläsare?

Gestblom
2014-11-04, 11:03
BrJohan, det verkar som om du bara använt DISBYT via DISGEN.
Dessa är två helt separata verktyg, men DISBYT kan nås från DISGEN.
DISBYT innehåller uppgifter från DIS-medlemmars forskning och är i första hand avsett för att skapa kontakt mellan forskare och bör inte användas som källa.
DISBYT når du direkt på webben här: http://disbyt.dis.se

dis49324
2014-11-05, 09:36
Önskvärt vore att DISBYT-sökningar (för läsning) kunde göras via ett öppet och väldokumenterat gränssnitt för andra program än Disgen. DIS står ju nominellt för "Datorhjälp i släktforskningen". Reellt står det - som jag ser det - huvudsakligen för "Disgenanvändning i släktforskningen".


Jag kan se ett flertal intressanta möjligheter för ett öppet, standardiserat API med någorlunda samma funktionalitet som Disbyts Web-grännssnitt.
Dessutom när man väl har Web-grännssnittet till Disbyt så är det relativt lätt att göra ett REST-API med samma funktionalitet minus HTML-formateringen.

Så jag stöttar absolut att DIS gör ett sådant API.

Phryxe
2014-11-05, 10:17
Den enda vits jag kan se med ett dylikt API är om man kan kopiera över uppgifter från Disbyt till Disgen eller göra jämförande sökningar/utskrifter tillsammans med sina lokala filer, annars förstår jag inte varför man ska tynga ned Disgen (eller andra program) med detta.

dis49324
2014-11-05, 10:46
Den enda vits jag kan se med ett dylikt API är om man kan kopiera över uppgifter från Disbyt till Disgen eller göra jämförande sökningar/utskrifter tillsammans med sina lokala filer, annars förstår jag inte varför man ska tynga ned Disgen (eller andra program) med detta.

Så vitt jag förstår finns det redan och används I Disgen. Och är uppskattat. Kanske andra program vill kunna ha samma funktion?
Och frågan om att "tynga ner" är ju upp till utvecklarna av det enskilda programmet att bestämma om. Vill man inte ha det så strunta i det.

Och genom att öppna upp via ett öppet API kanske helt andra möjligheter öppnar sig - integration med det egna släktträdet på Webben? integration med Wikipedia?, ...?
Vad jag vet är att om man öppnar upp möjligheten så kommer folk att använda den - vem vet kanske vi får ett fantastiskt system som vi inte ens kan föreställa oss idag (jämför Webben som bygger på öppna APIer och där en grundpelare är att man ska kunna integera olika system och data).

Phryxe
2014-11-05, 13:53
Det finns ett sökformulär i Disgen, men resultatet öppnas i ett webbfönster inifrån Disgen. Inga funktioner i övrigt, tycks det.