handdator

Visa fullständig version : Önskad option vid HTML export



UCR
2014-11-06, 12:11
Har förhört mig förut på forumet om det fanns något sätt:
//
Finns det något! sätt att bara få med de personer som finns i söklista ut i HTML filen?
//
och tydligen finns inte det, så därför vore det tacknämligt om man kunde välja att bara få med personerna i söklistan eller ej.

akno
2014-11-06, 13:00
Visst går väl det, åtminstone i version 8.2d. Om du skapat en söklista så kan du välja Exportera till HTML > Välja vart > Välja vad > Välja mall > Välja vad som skall ingå > register > Sidfot > språk > startbild > Exportera > då får du möjlighet att välja från bla en skapad söklista. Har du en gång skapat en mall du är nöjd med kan du gå direkt på Exportera nu.
> = Nästa

UCR
2014-11-06, 14:54
Tyvärr går det inte idag att endast få med personerna i söklistan därför vill jag få den möjligheten som en option.

akno
2014-11-06, 21:42
OK nu förstår jag. Du vill alltså inte ha med syskon och andra sidopersoner som följer med på tex en ansedel, bara far, mor, farfar farmor osv.

UCR
2015-01-15, 13:56
Kommer det att i nästa utgåva av Disgen????? att få/finnas möjlighet att om "input=söklista" , att vid html-export endast få med det personer som är i söklista, INGA ANDRA?! Dvs Ja eller NEJ?

Christer
2015-01-15, 16:31
Christer, nej det planerar vi inte. Det är ett nytt önskemål jag inte hört tidigare.

UCR
2015-01-15, 19:10
Hej igen

Nytt å Nytt som du ser så har jag tidigare framfört önskemålet. Det ställer till "ett litet h..." när du ska skapa html-data som sedan ska läggas ut på webben, då man får med en generation "för mycket" i närtid. Borde inte vara så svårt att ändra i programsnutten som plockar upp de personer som inte finns med i söklistan, eller att hoppa/skippa den helt!? Att funktionen är så för an/släkttavlor är ok, men eftersom det finns så bra verktyg för att få en söklista precis som man vill är det "surt" att poster man inte har kontroll över kommer med, eller va sägs.

BrJohan
2015-01-15, 19:59
Jag tror mig minnas att jag - före övergång till mera kapabel programvara - hanterade detta av Disgens problem genom att generera en GEDCOM-fil baserad på söklisteinnehåll och därefter läsa in denna GEDCOM-fil i ett nytt Disgen-data. Därifrån gick det att generera HTML med enbart önskade personer.

UCR
2015-01-15, 20:26
Låter som en framkomlig väg om man nu får med sig alla länkar/pekare till dgpic, men ska sanningen fram känns det lite som att "gå över ån.....". Men tack iaf, kanske blir det den lösning som kommer att gälla t.v.

Delphinus
2015-01-15, 20:44
Christer, nej det planerar vi inte. Det är ett nytt önskemål jag inte hört tidigare.

Det har diskuterats åtminstone här http://forum.dis.se/vb/showthread.php?154-%D6nskar-att-inte-f%E5-med-levande-personer-export-HTML och här http://forum.dis.se/vb/showthread.php?162-Export så det är ingen nyhet.

/Kjell

Christer
2015-01-15, 23:28
Jaha, det handlade om att exkludera personer utifrån ett regelverk för levande och död. Då förstår jag vad ni menar.
Vid prioriteringen inför den version som pågår just nu har vi valt att begränsa vilka funktioner vi jobbar med. Där finns inte HTML-exporten med.

UCR
2015-01-16, 09:57
Du/Ni har all respekt för att inte rätta/korrigera okända fel i Disgen, men nu när det är känt och enligt Kjell, ovan, inte heller är ett nytt fel kanske ni skulle kunna undersöka vidden av "programkorrigeringens storlek" och därefter ev ompröva om det ska fixas eller ej till nästa utgåva.

Christer
2015-01-16, 16:09
Det har gjorts en analys tidigare och man fann att önskemålet inte var trivialt att åtgärda.

UCR
2015-01-16, 18:57
Kanske dax att avsluta tråden. Måste säga att ditt svar är något svårtytt huruvida det blir någon ändring eller ej nu eller framgent. För min del känns "Bror Johanssons lösning" vara den som gäller t.v.

Christer
2015-01-18, 00:56
Det blir en lösning framgent att ge möjlighet att beakta sekretessgränser.