handdator

Visa fullständig version : Import av Gedcom-fil från "Geni"



allert
2010-12-14, 14:30
Släktingar i hela världen har hos "Geni" kompletterat det arbete jag ursprungligen gjorde med hjälp av Disgen.
Men när jag nu vill hämta hem den kompletterade släkten från Geni vägrar Disgen att godkänna Gedcomfilen som en "äkta" sådan och därmed är det stopp! :-(
Har tittat på gedcomfilen i Anteckningar ooch den ser helt "normal"ut!

m04859
2010-12-15, 22:08
Hej !
Vilken version av Disgen har Du försökt importera Gedcom-filen ?
Jag har haft problem med import till Disgen 8.2, med Gedcom-filer skapade bl a Reunion. Lyckades importera dem i Disgen 8.1.
Se artikel i Macspalten i senaste numret av Diskuligen.
Hälsningar Helge Mac- o Reunionfadder i DIS

allert
2010-12-15, 23:23
Min version av Disgen är 8.1.d. Jag använder Windows XP Home Edition. Det gick att importera filen till Legacy.
Skulle vara intressant att testa med att "nedgradera" Disgen till en äldre version, men vet inte hur man gör.
Har tyvärr inte tillgång till den utmärkta Diskulogen längre då jag trodde jag "släktforskat färdigt" och gick
ur bl a DIS.
Hälsningar
Allert

DanielBerglund
2010-12-15, 23:27
8.1 kan vara ganska känslig när det gäller gedcomfilens utseende men 8.2 är betydligt liberalare. Uppgradering + medlemsskap rekommenderas alltså, men du kan ju testa med demoversionen först. Är det fortfarande problem behövs gedcomfilen för att man ska kunna säga något om var felet ligger.

allert
2010-12-16, 10:33
Tack för svaret! Men när jag var medlem av DIS både köpte jag programmet Disgen och betalade för uppgraderingar minst 2 gånger! Tyvärr har jag nog inte lust att lägga ned mer pengar för att det skall fungera för en sådan - programmeringsmässigt - enkel sak som import av en gedcomfil! Så det blir väl att "börja om från början" med något annat - mera pålitligt - program :-(

DanielBerglund
2010-12-16, 23:37
Gedcom är lurigare än man tror, och det kan lika gärna vara fel på den exporterande sidan (i det här fallet Geni) som på den mottagande sidan (i det här fallet Disgen). Det är därför som de problematiska filerna behövs vid felsökningen. Det kan också vara fråga om handhavandefel, exempelvis att man råkat exportera i ett teckenformat som inte är standardenligt (t ex DOS- eller Mac-teckenuppsättning) och det syns också direkt om man ser filen i fråga.

Vad gäller att betala för uppdateringar, så tycker jag inte att vi tar betalt alltför ofta för sådana. 8.0 kom ut år 2001, tror jag, och uppdateringarna till denna var gratis fram till 2008 då 8.2 kom ut. De uppdateringar som finns till 8.2 är gratis, och 8.2a skickade vi rentav ut på (gratis) CD till alla som har köpt 8.2.

Lars-Erik
2010-12-17, 11:57
Jag känner igen problemet, eftersom jag själv provade och fick samma resultat häromdagen.

Daniel: Jag gissar att det sker ingen programutveckling på gamla versioner (jag kör också 8.1d och win XP), men kan du garantera att det funkar med en ny version så ska jag definitivt uppdatera.
Det jag konstaterade när jag försökte ta in filen från Geni var att Disgen uppfattade den som en Gedcom 4-fil, och markeringen av version var då även gråskuggad, så jag kunde inte ändra till 5.5.
Jag gjorde precis som Allert och öppnade filen i Anteckningar, och kunde då i alla fall se att det klart och tydligt stod ver 5.5 i början av Geni-filen.

DanielBerglund
2010-12-17, 22:20
Jag kan inte garantera att det fungerar eftersom det som sagt kan vara fel på de filerna som Geni levererar ut, och då är det inte säkert att Disgen 8.2 klarar av dem. Vill man veta innan man uppdaterar är det enklast att hämta demoversionen av Disgen 8.2 och importera en liten gedcomfil till den. Då ser man om det är något som inte fungerar.

Det finns säkert någon fadder som kan göra en testimport också, eller så kan du maila hit gedcomfilen så kan jag prova här.

Lars-Erik
2010-12-18, 09:04
Tack för svaret!
Nä jag förstår att du inte garanterar... fel uttryck av mig, eftersom du förmodligen inte varit inblandad i programutveckligen av Geni. Det jag närmast tänkte på var att få veta om du kanske provat, men det kan jag lika gärna göra själv. Det är ju lite svårt det här med "standardiserade filformat", som ofta inte blir någon standard i slutänden. Jag har sett det fenomenet i jobbet, där vi jobbar med prisfiler från ett stort antal leverantörer, och de ska ha samma överenskomna, standardiserade textformat, men många gör sina egna "dialekter" av standarden, och det är ju precis det lilla som behövs för att det inte ska fungera. Jag kan återkomma här med en snabb rapport när jag provat.
Åter igen: Tack för svaret :)

Lars-Erik
2010-12-18, 12:39
Uppdaterat:
Jodå, importen fungerar betydligt bättre i Disgen ver 8.2. Det blev en lång lista med fel, men det väsentligaste följde ändå med. Det som fattades var bla detaljer när det gäller platser. Om jag angett en plats till "Färila, Västernorrlands län" så kommer bara "Färila" med när jag importerar. Är det kanske jag som skriver på ett olämpligt sätt?
Hur som helst, det väsentligaste, själva trädstrukturen med alla namn, födelse och dödsdatum följer med, och när man jämför dessa två program så ser man ju en viktig skillnad, att det finns betydligt många fler typer av uppgifter som går att skriva in i Disgen, så det blir ändå det jag har som huvudprogram även i fortsättningen.

DanielBerglund
2010-12-21, 22:43
Det som fattades var bla detaljer när det gäller platser. Om jag angett en plats till "Färila, Västernorrlands län" så kommer bara "Färila" med när jag importerar. Är det kanske jag som skriver på ett olämpligt sätt?
Jag tycker att allt borde komma med som du skrivit det, men det läggs in som vanliga orter och du får sedan själv konvertera till Disgenorter om du använder sådana.

T ex funkar följande:
0 @I2@ INDI
1 NAME /(NN, hustru till Måns i Stubbekulla)/
1 SEX F
1 DEAT
2 DATE 25 JUL 1675
2 PLAC Stubbekulla, Ryssby, H

m04859
2011-02-12, 23:27
Hej ! Har i dag den 12 februari 2011, som Mac- o Reunionfadder blivit kontaktad från en Reunion-användare som misslyckats med import av en Gedcom-fil från Reunion 9 till Dsgen 8.2 - han skriver, - ”får ett felmeddelande att en TRLR-tagg saknas” Efter mitt råd att importera i en äldre version av Disgen får jag följande svar ”Jag öppnade Gedcom filen i en äldre dator med Disgen 8.0 och vi kunde sedan via en säkerhetskopia som jag skickade vidare till min sons 8.2 överföra filerna” . DET GÅR ALLTSÅ ATT IMPORTERA CEDCOM-FILER I DISGEN 8.0 OCH 8.1. men inte i 8.2. Jag har skrivit en felrapport den 26 juni 2010 med nr 2624, samt skrivit om detta problem i Macspalten på sidan 17 i Diskulogen nr 90. Fungerar det i de äldre Disgen-programmen borde gå att lösa även i Disgen 8.2.. Hälsningar 4859 Helge Olsson

DanielBerglund
2011-02-13, 22:25
Tror jag har svarat på detta förr, men i alla fall. Det är två problem.

1) Det är fel i gedcomfilen. Den specificerar "1 CHAR IBM WINDOWS" vilket inte är korrekt.
2) Filen är en textfil i macformat vilket inte Disgen 8.2 klarar.

Båda är möjliga att fixa förstås men jag vet inte just nu när det kan bli.

GunnarBer
2011-03-18, 11:10
Hej! Eftersom jag är DISBYT ombud får man ju en del GEDCOM utdrag, som uppträder på olika sätt. Jag fick ta hand om en GEDCOM fil från ett amerikanskt program (kommer inte iåg vilket), där DG 8.2A sparkade bakut med en lång fellista, och inte godkännde filen. Jag importerade då den i Min släkt, där GEDCOM tolkningen tydligen är mer förlåtande än DG, och sedan en GEDCOM export från Min släkt och in i DG. Alla personer kom med, sen var det lite si och så med källor och orter, men det går ju alltid att fixa i efterhand med lite handpå läggning på originalfilen i en editor.

m04859
2011-03-18, 18:36
Hej Gunnar ! Har i dag importerat två Gedcomfiler i Disgen 8.2a, en från Disgen 4.5.5 och en från Reunion 9. Det fungerarade utan problem när jag importerade som Ansi Gedcom 5.5. Källhänvisningar följde inte med. Hälsningar Mac-o Reunionfadder