handdator

Visa fullständig version : Hjälprutiner till Disgen 8.2d



Zedo
2014-11-28, 06:47
Hej

Jag har behov av en hjälprutin för att uppdatera min Disgen databas. När man börjar att använda Disgen så gör man ohjälpligen visa struktuella mistag. Jag har i en hel del fall utlämnat källanvisning eftersom jag tänkte mig att komma tillbaka och komplimentera. Nu har jag bestämt mig för att alltid fylla i detta även om det inte är komplett, men utsäger var jag har fått uppgiften ifrån. Min databas består av mer än 5000 personer.

Finns det någon rutin som jag kan downloada och scanna databasen med och lista personer med inga källanvisningar.

Tacksamt

Inge Thulin

C-J Gustafsson
2014-11-28, 09:46
Hej Inge
Jag känner inte till någon rutin som kan läsa Disgen databasen direkt.

För att göra den typ av utsökningar som du anger, är det mest naturligt att gå via ett utdrag i textformat, t.ex. en GEDCOM fil.
Om du är nöjd med en enkel lista över personer, som saknar angivna källor, så kan men med ett relativt enkelt litet program fixa detta.

Om jag får tillgång till din GEDCOM fil så kan jag hjälpa dig med det.
Kalle

Joel Vogler
2014-11-28, 13:42
Det enklaste är väl att använda Disgens inbyggda sökfunktion?

Sök efter * i fältet för "Källa" under fliken "Ytterligare villkor" men sätt först en bock i rutan vid "Ta med alla som INTE uppfyller villkoren"

Zedo
2014-11-28, 14:43
Tack

Disgen egna sökrutiner löser mitt problem. Jag kände inte till att * i fältet för "Källa" under fliken "Ytterligare villkor" sorterade ut alla fyllda Käll fält.

:)

Inge Thulin

C-J Gustafsson
2014-11-28, 17:08
Det är ett fiffigt sätt att söka tomma fält. Anledningen till att jag gjorde ett program var att jag sabbat för mig själv med att lägga just en asterisk i fältet källa, tänkte att jag skulle komplettera detta senare.

Eller finns det också något fiffigt sätt i Disgen att hitta fält som består av enbart en asterisk?