handdator

Visa fullständig version : komplettera släktskaps markeringarna i Hml utskrift



Karl-Edvard Th
2014-12-01, 20:46
Att lägga upp släkten i en Html file är ett smidigt och nu mer vanligt sätt att presentera släkten för yngre generationer. Nu presenteras det lite olika i de olika mallarna, men i t, ex. mall 10 är det snyggt angivet;
Antavla Svea Margareta ***************
1923-2004
Generation 0 - 4

Och därunder antavlan med markering av släktförhållandet för varje person
proband i Gen 0 far i Gen 1 markerad med F sedan markeras farfar med Ff och farmor med Fm och så vidare för all fyra generationerna. Tydligt och bra.

Men om jag nu vill gå vidare så har jag 16 nya sidor som fortsättning på den aktuella antavlan. Om jag klickar på forsättningspilen för Fmmm Maja Lisa Magnusdotter som nu står i Gen 4 så får jag upp en ny
Antavla markerad på samma sätt som den tidigare med undantag att det står Gen 4 - 8 korrekt.
I Gen 5 står namnet på Fmmm men utan släktrelaterad markering och i Gen 5 hennes far markerad med F.

Om jag nu inte är så bekant med släkten hur skall jag få fram vad personerna i antavlan har för släktrelationer??
FÖRE varje ny markering skall den tidigare markeringen Fmmm läggas.
Detta gäller naturligtvis i alla sidor som ingår i den totala antavlan att den släktrelation som kommer med från föregåend antavla skall inkluderas i den nya delen av antavlan.

Om jag nu i antavlan markerar en persons ansedel t.ex. Fff får jag upp en ansedel:
Ansedel Johan Axel Herrman
1825 - 1882
och en levnadsbeskrivning född, döpt och död
och därunder den personens antavla.

MEN här finns ingen markering om vem den här personen är. Här borde kompletteras med:

Ansedel för Ffff Johan Axel Herrman

Fortsätter vi sedan ner under Axel Herrmans antavla har vi Familjen samlad med fru och barn, även här kan det vara en fördel att familjerelationen finns noterad.

Om man har startat html från en antavla som ovan så kan man utöka SLÄKTSKAPET genom att också ta fram en stamtavla från någon av de äldre.

Med stamtavlan når vi nu också flera grenar i släkten, också stamtavlan bör förses med markeringar om släktförhållande.

Vi har ju i Disgen en utmärkt program modul kopplad till släktmatrikel som tar fram alla släktförhållande på de personer som ingår i listan. Kanske Html gruppen kan be att få dessa markeringar inlagda på sitt material.

Det kanske kan sluta med att vi får dessa markeringar även i personregistret.

Karl-Edvard Th
2014-12-07, 15:15
Hej vad tycker ni som läser detta förslag är det värt att gå vidare till nya versionen av Disgen.

Ge er kommentar.