handdator

Visa fullständig version : Lämpligt program för att registrera fastigheter



19884
2014-12-16, 19:30
Jag har tänkt starta ett projekt där jag ska följa hur de olika fastigheterna i min hemby har förändrats genom åren. Delningar, sammanslagningar, skiften, ändring av fastighetsbeteckningar.

Jag har tänkt registrera ägarna till fastigheten, men ägarna är inte huvudsaken - så snart en person sålt/flyttat ut är han/hon ointressant.

Det känns inte som om Disgen är det ideala programmet. Databashantering i Excel (som jag i och för sig är ganska bra på) känns inte heller idealiskt.

Någon som har erfarenhet av liknande projekt eller har förslag på något program?

BrJohan
2014-12-16, 23:44
LibreOffice ( https://sv.libreoffice.org/ )

är kapabelt, portabelt och gratis!

Base är databasgränssnittet för LibreOffice.

Med Base kan du sömlöst integrera dina befintliga databasstrukturer med de övriga komponenterna i LibreOffice, eller skapa ett gränssnitt för att använda och administrera dina data som ett fristående program. Du kan använda importerade och länkade tabeller och sökningar från MySQL, PostgreSQL eller Microsoft Access och många andra datakällor, eller designa din egen med Base för att bygga kraftfulla gränssnitt med sofistikerade formulär, rapporter och vyer. Stödet är inbyggt eller enkelt att lägga till för ett mycket brett spektrum av databasprodukter. Som standard ingår HSQL, MySQL, Adabas D, Microsoft Access och PostgreSQL.

MS Access skulle förmodligen kunna användas, men är bundet till Windows.

Värt att beakta är det faktum att fastigheter kan slås isär (avstyckningar) eller slås ihop eller ombetecknas.

Stor- och laga skiftena komplicerar också.

19884
2014-12-17, 00:37
Visst kan jag bygga databaser i Ms Access eller Excel. Jag kan köra SQL, MySQL, dBase, Base och så vidare. Fixa index, sökningar, rapporter osv. Men: Jag hade inte tänkt uppfinna hjulet igen alldeles själv, det känns lite jobbigt (och förhoppningsvis onödigt).

Jag är troligen inte den förste i världshistorien som vill göra detta, så det måste finnas en färdig lösning någonstans. Frågan är bara var....