handdator

Visa fullständig version : Cirkel eller solfjäder formad utskrift



Morgan
2015-01-03, 23:11
Hej!
Jag undrar om det är någon som har skapat en egen mall som en solfjäder eller cirkel formad utskrift?

Jag har sett detta i ett flertal andra program som har detta men inte i Disgen. Jag har en släkting som har en liknande i 10 generationer 1*1 meter, fast handskriven och jag har sett att denna har några fel i sig nu när vi fått tag på fakta mm. Skulle vilja ha den utskriven digitalt via disgen istället för min dåliga handstil.

Samt så skulle jag vilja ändra centrum personen och ge bort som presenter lite då och då till en del kusiner mm som efterfrågat detta. finns en det billiga tryckerier som skriver ut detta för en liten summa om dem bara får filen ex. pdf eller liknande. där av min fråga om detta!

// Morgan

tommypeters
2015-01-04, 15:30
kanske finns något här: https://www.facebook.com/groups/1421795234752214/

tommypeters
2015-01-04, 15:33
Det här programmet ser jag ibland på rea för $19, har en "Free Trial" så man kan se om det är idé att köpa: http://progenygenealogy.com/products/family-tree-charts.aspx

Morgan
2015-01-05, 05:13
Tack för dina svar!
Men jag vill inte ha mer program att inhandla och jag undrade om någon har detta för disgen? Men det är precis detta jag letade efter, såg att mac family tree har något liknande och jag har en mac så jag funderar på att byta ifrån disgen till detta.
Men igen så tackar jag för dina svar och jag ska leta vidare.

// Morgan

Gunnar Ståhl
2015-03-17, 17:38
Morgan.
Jag har funderat precis som du vad gäller "snygga" utskrifter och konstaterat att med bara Disgen kommer man inte långt.
Det jag har gjort mest som en test är att teckna ett abonnemang hos Myheritage.se och laddat ner deras "Family Tree Builder".
Den erbjuder ett större antal av möjligheter för utskrifter bl.a. solfjäder och cirkel. Inbiten Disgen-användare som jag är så kommer det inte på tal
att administrera min databas i Myheritage så det jag gör är att med GEDCOM exportera den del av min databas som jag vill skriva ut, managera
data och layouter för att sedan skriva ut. Komplicerat? Jovisst men det funkar. För att komplettera bilden så skapar jag alla utskrifter på ett
pappersformat som är så stort att jag får in allting på en sida. Oftast betyder det att jag måste skriva ut på en "PDF-skrivare" (jag använder PDF Architect).
Därefter kan jag skala ner den till det format som min skrivare klarar av. Du kan också leverera PDF-filen till någon med större skrivare och som kan ge dig
ett bra pris på utskriften. Man kan troligen spara pengar på utskriften om man i stället för utskrift av färgad bakgrund (kostar MYCKET skrivarfärg) köper
färgat papper och skriver ut bara svart. Lite stökigt som sagt men det blir bra.

/Gunnar Ståhl

BrJohan
2015-03-17, 23:48
Ett i sammanhanget måhända intressant alternativ är att (ex.vis via någon kapabel virtuell skrivare) generera en bildfil, t.ex. JPEG, i ex.vis A1 eller A2-format. Med hjälp av MS Paint - i Windows - kan man sedan skriva ut bilden till det antal A3 eller A4 sidor som behövs. Med omsorg, vass kniv, lämplig linjal och tejpning på baksidan, så kan mycket gott slutresultat erhållas.

Med Adobe Acrobat X Pro kan en 'stor' PDF-sida skrivas ut till flera mindre sidor för att senare sammanfogas.