handdator

Visa fullständig version : Sökning på ort via Dispos



Karl-Edvard Th
2010-12-17, 22:38
Vid en första sökning i Dispos på Brunnsbo i Klockrike hittade både AD och Genline rätt sida i husförhörslängden.
Men vid nästa sökning på Visätter i Nykil som också finns i GIDx så visar AD bara pärmen på båda föreslagna husförhörslängderna medan Genline står kvar på husförhörslängden i Klockrike oberoende av vad man markerar i Dispos.:mad:

Charlotte
2011-01-06, 20:36
Hejsan

Jag har sökt på dina sökningar men jag får inte fram några böcker för respektive församling.

Hälsningar
Charlotte

Karl-Edvard Th
2011-01-08, 11:02
Hejsan

Jag har sökt på dina sökningar men jag får inte fram några böcker för respektive församling.

Hälsningar
Charlotte

Då får Du väl försöka igen då.

Hälsningar
Karl-Edvard

DanielBerglund
2011-01-08, 12:23
Vilket år är det fråga om?

Karl-Edvard Th
2011-01-12, 18:55
Vilket år är det fråga om?

För brunnsbo tog jag exemplet i Diskulogen år 1871 och husförhör.

När det gäller Nykil har jag försökt med flera orter som finns i GIDx men där går inte att få någon träff.

DanielBerglund
2011-01-12, 23:27
Aha. Om du enbart slår upp Socken=Klockrike, Typ av längd=Husförhör och Årtal=1871 i Dispos via webben, så ser du att det finns en rubrik Uppslag i husförhörslängder - För denna församling finns i Dispos ortregister till husförhörslängden. Det betyder att hfl för 1871 är indexerad på ortsnivå.

Gör nu samma sökning men på Nykil istället. Då får du inte upp någon sådan rubrik. Den volymen är alltså inte indexerad. Det är därför som det händer som du beskriver i ditt första inlägg. Klickar du i tabellen Tillgängliga kyrkoboksvolymer så kommer du till pärmen eftersom den tabellen bara listar volymer och inte uppslag. I GFF får jag upp sökfönstret på rätt volym, hmm, jag fick det en gång i alla fall. Med AD funkar det utan anmärkning men det blir alltså pärmryggen.

Vad gäller Nykil verkar det vara så att vi har en äldre version av indexet än vad genline har eftersom ortsindexet finns hos dem men inte hos oss.

Karl-Edvard Th
2011-01-13, 15:30
Eftersom det fanns en länk till Olof på Dispos där han ville få information på sådant som inte fungerar så skrev jag till honom att Nykil inte fungerade och där fick jag besked direkt att Dispos inte är uppdaterat till senaste nivån för GIDx.

Kendo
2012-01-19, 12:33
Jag tänkte öppna en tråd på forumet men så hittade jag denna och jag fick svar på frågan. En annan fråga hur kan jag hitta mina judiska anfäder?

Phryxe
2012-01-19, 13:29
... En annan fråga hur kan jag hitta mina judiska anfäder?
Du har större chans att få svar på Anbytarforum. Här på DIS Forum passar frågan bäst under Efterlysningar.

Karl-Edvard Th
2012-01-19, 16:52
Jag har just läst en mycket intressant bok av Stefan Einhorn, Änglarnas svar, som handlar om hur man hittat de anor som fanns kvar bl.a. på ett kibutts i Israel.

Malviken
2012-02-26, 14:11
Du har större chans att få svar på Anbytarforum. Här på DIS Forum passar frågan bäst under Efterlysningar.

Du kan också få svar på andra fora, t.ex. Arkivguidens Forum.



Mvh/Sten Magnusson