handdator

Visa fullständig version : Inklistring av text med bibehållna radbrytningar



Andreas Jansson
2015-03-21, 14:15
Hej!

Hur går man lättast tillväga för att få radbrytningar på samma ställe när man klistrar in en text från ett annat program i Biografi-fältet, eller andra notiser, för en person i Disgen?

Jag gjorde nu så här:
* Jag lade in texten i Notepad++ (finns för gratis nedladdning här: http://notepad-plus-plus.org/ )
* Valde Ersätt i Sök-menyn (Ctrl+H)
* Klickade i valet för utökat sökläge.
* I fältet "Sök efter" skrev jag in \r\n
* I fältet "Ersätt med" skrev jag in ¶\r\n
Paragraftecknet kan skrivas in genom att man håller nere Alt-tangenten medan man trycker på siffrorna 0182 (en i taget) på det numeriska tangentbordet och sedan släpper upp Alt-tangenten, eller genom att man trycker Enter inne i en notis i Disgen och kopierar ¶-tecknet som då visas, klistra sedan in det i Ersätt-rutan i Notepad++.
* Tryck Ersätt alla.

Litet omständligt kanske någon kan tycka, men det är betydligt snabbare än att sitta och leta upp alla stycken i en längre text för att trycka Enter inne i notisen.

Se bifogad bild, för att att se hur det ser ut.

Detta är alltså dels ett tips jag delar med mig av, dels en fråga om det finns något lättare / inbyggt sätt i Disgen, att ta hänsyn till normala radbrytningar (Char(13) + Char(10)) när man klistrar in redan befintliga texter och vill ha nytt stycke på samma ställe som i originaltexten.

Tillägg: Med tecknet för ny rad blir texten mer lik originaltextens formatering. Använd tecknet ¥ (Alt+0165) istället för ¶-tecknet. Med paragraftecknet följer vissa stycke-format vid utskrift (indrag etc). Allt detta ovan gäller förresten "utskrifter", antavlor / stamtavlor etc, om det inte framgick.