handdator

Visa fullständig version : Disbyt fullt öppet för alla idag eller inte?



tommypeters
2015-03-21, 15:44
Den här infon kom (kanske lite sent...?) via mail inatt?

2. Disbyt öppet på Släktforskningens dag ================================================== ===============
Passa på att testa Disbyt på Släktforskningens dag med "fullständiga rättigheter" och se möjligheterna? Passa också på och skicka in ditt bidrag till ett Disbyt-ombud.
Läs mer på http://www.dis.se/index.php/sv/verktyg/disbyt.html

Men folk som jag tipsat säger att de inte alls verkar ha "fullständiga rättigheter"...? :confused:

tommypeters
2015-03-21, 16:01
Fick reda på, vad som inte stod i mailet, att "fullständiga rättigheter" endast är för oss DiS-medlemmar... :-(

Hade ju annars varit bra reklam både för Disbyt och DiS...

DanielBerglund
2015-03-21, 20:47
Jo, det är vi överens om men dagens Disbyt går inte att öppna för icke-medlemmar. Dvs. det krävs en rätt ansenlig insats i koden för att det skulle bli så. Det får alltså vänta tills vi får igång nästa version av Disbyt.

Mogenealogen
2015-03-22, 19:54
Men jag vill minnas att när man laddar upp sitt bidrag till Disbyt så väljer man med att sätta ett kryss någonstans om det skall vara tillgängligt för icke dismedlemmar eller ej.
Kanske har jag fel, men hoppas att detta val kommer att finnas i nästa version.

tommypeters
2015-03-23, 01:09
Tycker väl att det utan kodändring borde gå att skapa en fiktiv Dis-medlem och lämna ut namn/lösenord för denna över en helg för att sedan ta bort denna fiktiva medlem.

Mogenealogen
2015-03-23, 19:43
Det går säkert att ordna, men frågan är om vi dismedlemmar vill det? Jag tycker nog det är bra som det är, och medlemmar skall favoriseras! Särskilt de som aktivt arbetat med och skapat innehållet i disbyt.

tommypeters
2015-03-23, 19:55
Det är ju inte för att vara snälla som Arkiv Digital ger ett par gratishelger om året... ;-)

BrJohan
2015-03-24, 08:10
Mitt medlemskap i DIS baseras på att "DIS är en ideell, allmännyttig förening. Föreningens syfte är att undersöka och utveckla
möjligheter att utnyttja datorhjälp vid släktforskningen, sprida kunskap härom samt att i övrigt
stimulera svensk släktforskning".

Citatet är hämtat ur föreningens stadgar och statuerar föreningens syfte.

Allmännytta borde därför värderas högre än medlemsnytta - tycker jag.