handdator

Visa fullständig version : Alstad/Västra Alstad



Hans-Peter
2015-03-29, 22:05
Hej!

Jag har min släkt i Skytts Härad i Skåne, i alla fall den svenska delen av den. Jag upptäckte i dag en konstighet i Disgens ort träd som jag inte har uppmärksammat tidigare.

I Skytts Härad finns två församlingar som heter något med Alstad, nämligen Västra Alstad och Fru Alstad. Av någon orsak har man i Disgen låtit den ene av dem, Västra Alstad byta namn till enbart Alstad. Det är lite förvirrande då församlingen Alstad först uppkom 1980 genom sammanslagning av Västra Alstad och Fru Alstad, Fru Alstad finns nämligen fortfarande i Disgens orts träd.

Jag kollade nyss i ort trädet: Den ort som heter Alstad har koordinaterna motsvarande kyrkan i Fru Alstad enligt Eniro, den ort som heter Fru Alstad saknar koordinater, lite olyckligt tycker jag. Det omvände hade ju varit mera logiskt, om man nu inte skall ge varje ort egna koordinater, eftersom Fru Alstad var annex till Västra Alstad.

Jag tycker det är viktigt att vi i släktforskningen, och därmed de program som används, bevarar de ursprungliga socken beteckningar, speciellt när det som i detta fallet har uppkommit en ny genom sammanslagning av två gamla där man har behållit den ena av dem i Disgen.

I Arkiv Digital finns ju också både Västra Alstad och Fru Alstad som separata arkiv.

Hans-Peter
2015-04-03, 12:48
Problemet löst tack vara tips från Björn Johansson. Tack för hjälpen och glad Påsk till alla.

Christina
2015-04-08, 17:37
Vad var det för bra tips du fick av Björn?

Hans-Peter
2015-04-08, 17:59
Vad var det för bra tips du fick av Björn?

Hej!

Då jag hade koordinaterna för de två kyrkorna, Fru Alstad och Västra Alstad från Eniro, la jag dem upp som nya orter under Alstad, detta för att Disgen ortsdatabasen inte skulle kracka. Jag la dem upp som var sin församling under Alstad, sedan släckte jag visningen av Alstad på kartan och markerade att de orter jag själv hade lagt in skulle visas. Om det skulle vara en ort där jag inte har koordinater på kan jag ju bara släcka den orten på kartan. Så när jag nu öppnar kartan i Disgen har jag såväl Fru Alstad som Västra Alstad visade med var sin kyrksymbol. Likaledes har jag ingen visning av Alstad, som ju enbart är en administrativ enhet, det finns ingen kyrka som heter så.

Hoppas du förstår min förklaring.

AlfChr
2015-04-09, 11:18
Om Bjørn har tid, kanskje en lathund for dette i denne tråden kunne være bra å dele med oss?

Hans-Peter
2015-04-09, 12:51
Om Bjørn har tid, kanskje en lathund for dette i denne tråden kunne være bra å dele med oss?

Det kan man ju hoppas på. I annat fall kan jag ju försöka ställa mitt svar upp lite mera i punktform om det kan vara till hjälp. Tyvärr inte på norska men väl på danska om det skulle önskas.:-)

Men låt oss nu se vad Björn svarar.

AlfChr
2015-04-09, 13:12
Ikke noe problem med å forstå svensk :-) Var del av undervisningen på folkeskolen.

Hans-Peter
2015-04-20, 12:35
Om Bjørn har tid, kanskje en lathund for dette i denne tråden kunne være bra å dele med oss?

Hej Alf.

Jag skall försöka om jag kan göra an lat hund.

Ibland vill man komma ut för att Disgens ort träd tar upp församlingar som man inte riktigt kan härleda till något i kyrkböckerna. Som nämnt i inledningen av denna tråd stötte jag på en församling som heter Alstad, en nyare uppfinning som inte finns i de historiska kyrkböckerna.

I detta fallet är de historiska församlingarna Västra Alstad och Fru Alstad, men de finns inte i Disgens ort träd, Ju Fru Alstad finns men utan koordinater.

För att lösa detta frågade jag Björn Johansson som hade hållit en kurs i karthantering för oss här i Nynäshamns Släktforskarförening. Nedan skall jag försöka bena upp hur man skall lösa detta problem, det är ju knappast i enbart i Skåne det förekommer.

Först och främst får man under inga omständigheter plocka bort den orten som finns i Disgens ort träd, enligt Björn får det oöverskådliga konsekvenser.

Det första man gör är att i Disgens ort träd lägga in de historiska församlingarna, de skall läggas in som "ny nästa nivå" under den församling som finns i Disgen.

Nästa åtgärd är att ta reda på koordinaterna till de kyrkor som hör ihop med dessa historiska församlingarna, jag använda Eniro där jag har en tydlig bild i hybridläge och samtidigt namn så jag är säker på jag får rätt kyrka. Kopiera koordinaterna från Eniro, jag kopierade koordinaterna vid RT 90, gå tillbaka till Disgen och öppna kartan, leta upp den församling du nyss har lagt in, högerklicka på församlingen och välj "använd koordinater från klippbuffert". Sedan är det klart och den nygamla församlingen har fått sina koordinater och sin symbol i Disgen.

Om man nu i Disgens karta inte vill se den moderna församlingen, alltså den som blev bildat genom att flera gamla församlingar slogs ihop, kan man genom att öppna ort trädet och markera församlingen, sedan välja "redigera" och klicka bort bocken i "Visa orten i kartan".

För att kunna se den nya, historiska, församlingen skall den för det första i samma ruta vara markerat med bock och för det andra skall man i Disgen kartans lagerpanel markera med bock under "Visning av orter", "Visa registrerade orter" .

Jag hoppas ovanstående kan vara till hjälp för dig.

AlfChr
2015-04-21, 16:59
Takk skal du ha. Da er lenke også videresendt alle faddere i foreningen :)

AlfChr
2015-04-21, 17:02
For øvrig ang. tipset om Eniro og RT90, så kan dette tipset også brukes på de alle deler av eniro.se sitt kart, har i hvertfall gått greit å legge inn koordinater for steder i Bergen og på Tårnby og få disse vist på maps.google.com i etterkant.

(PS. Man kan ikke treffe på cm-nivå pga. litt forskjell i projeksjoner, men nær nok til at man er et par meter i fra)

I Disgens kart vises de ute i sjøen om man har aktivert i oppsettet for å vise utvidet RT90-koordinatsystem. Har gjort dette for en slektstråd fra Västra Karup ca. 1630 via Tårnby i tiden etter overgivelse av Skåne til sverige via min ane som ddro til Fredriksvern ved Larvi i Verstfold som smed, deretter sønn som ble lensmann i Lardal i Vestfold og så min bestemor som giftet seg og kom som nygift der jeg bor.

Christer
2015-04-22, 11:05
Församlingen Västra Alstad namnändrade 1980 till Alstad och införlivades samtidigt församlingarna Fru Alstad, Stora Slågarp och Lilla Slågarp. 2010 uppgick Alstad församling i Anderslövs församling. Alstad hade fyra kyrkor, nämligen Fru Alstads kyrka, Lilla Slågarps kyrka, Stora Slågarps kyrka och Västra Alstads kyrka. Anderslöv har åtta kyrkor nämligen Anderslövs kyrka, Fru Alstads kyrka, Grönby kyrka, Gärdslövs kyrka, Lilla Slågarps kyrka, Stora Slågarps kyrka, Västra Alstads kyrka och Önnarps kyrka. (Källa Wikipedia). Så församlingsproblemet är lite större.

Om man studerar "Sveriges församlingar genom tiderna" på https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/omfolkbokforing/folkbokforingigaridag/sverigesforsamlingargenomtiderna/forteckning.4.18e1b10334ebe8bc80003999.html
så framgår följande:

Alstad 128710:
Namn: -1979 Västra Alstad, 1980- Alstad. Indelning: 1980-01-01 införlivat Fru Alstad, Stora Slågarp och Lilla Slågarp.
Fru Alstad 128700:
Namn: medeltiden Östra Alstad, sedan Fru Alstad. Indelning: 1980-01-01 uppgått i Alstad.

Utgångspunkten i Disgen är f.n. "Sveriges församlingar genom tiderna" från 1989. Om något är galet i Disgen i förhållande till den boken är vi intresserade att få reda på det. Man får också tänka på att hålla isär församlingsnamn, kyrkornas namn och kyrkoböckernas namn som inte alltid helt lika.

Hans-Peter
2015-04-22, 16:45
Församlingen Västra Alstad namnändrade 1980 till Alstad och införlivades samtidigt församlingarna Fru Alstad, Stora Slågarp och Lilla Slågarp. 2010 uppgick Alstad församling i Anderslövs församling. Alstad hade fyra kyrkor, nämligen Fru Alstads kyrka, Lilla Slågarps kyrka, Stora Slågarps kyrka och Västra Alstads kyrka. Anderslöv har åtta kyrkor nämligen Anderslövs kyrka, Fru Alstads kyrka, Grönby kyrka, Gärdslövs kyrka, Lilla Slågarps kyrka, Stora Slågarps kyrka, Västra Alstads kyrka och Önnarps kyrka. (Källa Wikipedia). Så församlingsproblemet är lite större.

Om man studerar "Sveriges församlingar genom tiderna" på https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/omfolkbokforing/folkbokforingigaridag/sverigesforsamlingargenomtiderna/forteckning.4.18e1b10334ebe8bc80003999.html
så framgår följande:

Alstad 128710:
Namn: -1979 Västra Alstad, 1980- Alstad. Indelning: 1980-01-01 införlivat Fru Alstad, Stora Slågarp och Lilla Slågarp.
Fru Alstad 128700:
Namn: medeltiden Östra Alstad, sedan Fru Alstad. Indelning: 1980-01-01 uppgått i Alstad.

Utgångspunkten i Disgen är f.n. "Sveriges församlingar genom tiderna" från 1989. Om något är galet i Disgen i förhållande till den boken är vi intresserade att få reda på det. Man får också tänka på att hålla isär församlingsnamn, kyrkornas namn och kyrkoböckernas namn som inte alltid helt lika.

Hej Christer

Jag vet att det är Svenska Kyrkan som har ställd till det i och med att de har slagit samman församlingar, det har de både i Skåne och andra ställen. Jag är även medveten om att karta och orts register i Disgen bygger på församlingarna som de såg ut 1989. Inga fel i det.

Det som var orsaken till min ursprungsfråga var att jag har släkt som har levt i Västra Alstad, om jag bara la dem in och använde orts trädet tyckte jag det blev fel. Kyrkoarkiven talar ju tydligt om två olika församlingar med vart sitt kyrkoarkiv.

Jag tyckte Björns lösning var bra, den löste mitt problem, så jag på min Disgen karta har två församlingar Västra Alstad och Fru Alstad, helt som kyrkoarkiven avspeglar. Min släkt hamnar rätt geografisk och kyrkligt. På kartan är den nya församlingen från 1980 släckt, men finns naturligtvis i orts trädet som den skall.

Naturligtvis måste DIS, när de gör programmet Disgen, och kartan med orts träd till samma, utgå från hur Sveriges kyrkoadministration såg ut vid ett visst datum, att välja det datum där folkbokföringen går över från Svenska Kyrkan till Skatteverket är väl ett utmärkt datum.

Jag har bara vidareförmedlat en lösning på ett problem jag hade.