handdator

Visa fullständig version : Nya och gamla DVDn Häradsekonomiska kartan



Hans-Peter
2015-04-08, 18:20
Hej!

Jag är osäker på om detta är rätt forum att ställa frågan, men jag försöker, så får vi se om någon svarar.

För ett antal år sedan skaffade jag DVD-skivan Häradsekonomiska kartan från Släktforskarförbundet, det är ett samarbete mellan SFF, Hembygds förbundet och Lantmäteriet. DIS finns inte nämnd med ett ord

Nu säljer vi genom vår förening den nya DVD med samma kartmaterial, dock är detta kartmaterial ett samarbete med bl.a. DIS.

Om jag i nuläget skall använda ett av kartorna från min skiva, måste jag företaga en skärmdump och sedan anpassa kartan, precis som det var en historisk karta från Lantmäteriets hemsida eller en jag själv hade skannat in från en papperskarta.

Min fråga är nu om den nya DVD Häradsekonomiska kartan är bättre anpassat till att lägga in i Disgen, bl.a skulle det ju vara trevligt om man ev. kunde lägga in ett helt kartblad och inte bara det utsnitt som finns på skärmen.

Med andra ord vinner jag något genom att köpa den nya DVDn eller är det exakt det samma jag redan har?

GunnarBer
2015-04-09, 11:34
Hej!
Jag tolkar informationen om den dvd, som att det är enbart gränssnittet som är uppdaterat (funkar på andra läsare än MS Explorer).
Kartorna är med andra ord inte rektifierade för Disgen.
Gunnar

Hans-Peter
2015-04-09, 11:49
Hej!
Jag tolkar informationen om den dvd, som att det är enbart gränssnittet som är uppdaterat (funkar på andra läsare än MS Explorer).
Kartorna är med andra ord inte rektifierade för Disgen.
Gunnar

Det skall vara om den gamla inte fungerade på Mac, det har jag inte testat, däremot vet jag den fungerar alldeles utmärkt med Firefox som jag använder som webbläsare.

Christer
2015-04-09, 15:22
Om du tittar i butiken på hemsidan, t.ex. på Häradsekonomiska kartan Östergötland , http://www.dis.se/sv/butik/produkter/269-hek-oestergoetland.html?catid=16%3Adis-cddvd så ser du att de länsvisa häradsekonomiska kartorna är anpassade för Disgen.

Hans-Peter
2015-04-09, 17:42
Om du tittar i butiken på hemsidan, t.ex. på Häradsekonomiska kartan Östergötland , http://www.dis.se/sv/butik/produkter/269-hek-oestergoetland.html?catid=16%3Adis-cddvd så ser du att de länsvisa häradsekonomiska kartorna är anpassade för Disgen.

Hej!

Tack för ditt svar, men tyvärr är "mitt" län d.v.s. Skåne, inte med så jag får vänta och se om och när det kommer.