handdator

Visa fullständig version : Fel länk i artikel om RIK-kartor



Hans-Peter
2015-04-25, 14:53
Hej!

I senaste numret av Diskulogen, nummer 108, finns en mycket intressant artikel av Björn Johansson om hur man kan anpassa "Gröna Kartan" s RIK filer till Disgen. Artikeln heter "Lantmäteriets RIK-kartor också en kartskatt" och finns på sidan 32.

Tyvärr har det smugit sig ett förargligt länk fel in i artikeln, det är till programmet "ShapeUP" som skall användas för konverteringen av kart filerna. I artikeln står det att man skall hämta det på www.shapeup.com, det är fel. Rätt länk, som även står i den mera utförliga anvisning som finns på Björns hemsida, är www.nilione.com

Den förstnämnda länken verkar gå till någon sorts friskvårds hemsida för företag, och inte alls ha något med vara sig kartor eller släktforskning att göra.:confused:

Efter att ha konverterat "Gröna Kartan" för Malmöhus Län (Som inom parentes tar betydligt mera med än bara Malmöhus län) får jag nog säga, att man skall följa Björns råd i artikeln, och gå in på hans hemsida och hämta den mera utförliga instruktionen. Sedan skall man läsa den noggrant innan man går igång, det gjorde jag inte så jag fick göra delar av arbetet om, gör man det fungerar det klanderfritt, så nu har jag "Gröna Kartan" liggande i min Disgen installation.:D

AlfChr
2015-04-26, 11:38
Som synssvak vil jeg garantert gjøre dine feil :-D

Men kanskje du kan bidra med hva du gjorde for å steppe tilbake og gjøre om. Antar at å miste noe i Bjørns artikkel ikke er noe som ikke kan reverseres :-)

(Også mange andre vil kanskje ikke tørre i angst for at man ødelegger databasen, tilsvarende hovedargumentte over på denne siden av Kjølen mot å lage GEDCOM-utdrag. Mange tror at man da (BK-brukere) vil slette fra sin egen database de data som man søker ut og eksporterer.

I den norske beskrivelsen av BK bruker man begrepet å splitte databasen når det man i virkeligjeten gjør er å lage et virtuelt uttrekk og ikke deler databasen i to deler :-)

Hans-Peter
2015-04-26, 12:17
Som synssvak vil jeg garantert gjøre dine feil :-D

Men kanskje du kan bidra med hva du gjorde for å steppe tilbake og gjøre om. Antar at å miste noe i Bjørns artikkel ikke er noe som ikke kan reverseres :-)

(Også mange andre vil kanskje ikke tørre i angst for at man ødelegger databasen, tilsvarende hovedargumentte over på denne siden av Kjølen mot å lage GEDCOM-utdrag. Mange tror at man da (BK-brukere) vil slette fra sin egen database de data som man søker ut og eksporterer.

I den norske beskrivelsen av BK bruker man begrepet å splitte databasen når det man i virkeligjeten gjør er å lage et virtuelt uttrekk og ikke deler databasen i to deler :-)

Hej Alf!

Det jag gjorde fel var att jag missade att RIK filerna inte får innehålla de skandinaviska tecknen ÅÄÖØÆ, man skall alltså döpa om RIK filerna till något namn utan dessa tecknen.

För min del gjorde jag så att jag döpte om den till M_GRON.RIK Innan het den "Gröna Katan - M - Malmöhus Län.rik"

Så i första körningen fick jag 400 filer som alla het "Gröna Katan - M - Malmöhus Län" och så JPEG eller TFW beroende på om det var bildfilen eller info filen.

Som tur är var det inte jag som jobbade utan datorn, men det är ju förargligt i alla fall att ha suttit och väntat på körningen knappt 2 timmar, och så upptäcka felet så man får göra det om igen och vänta nya knappa 2 timmar.

Jag kan lugna dig och alla andra med, att man inte på något ställe under konverteringen kommer i närheten av Disgens databas, det enda ställe man använder Disgen är när man importerar de färdiga kartorna i Disgen.

Men det är viktigt att läsa Björns anvisning på hans hemsida, läs hela anvisningen innan man börjar, så undviker man att göra fel.

AlfChr
2015-04-26, 12:32
Takk skal du ha. Godt tips. For øvrig, tyder på at kun ASCII er tillatt, altså 0-9, A-Z og a-z.

Får håpe det ikke er flere store tidkrevende fallgruber å falle i :-)


(PS, Sjekk blodsukkeret jevnlig så slipper man øyneproblemer)

Hans-Peter
2015-05-04, 11:49
Takk skal du ha. Godt tips. For øvrig, tyder på at kun ASCII er tillatt, altså 0-9, A-Z og a-z.

Får håpe det ikke er flere store tidkrevende fallgruber å falle i :-)


Ja du kan bara använda namn utan skandinaviska tecken. precis som du skriver.

Jag ramlade i alla fall inte i fler groper, så det är det nog inte.