handdator

Visa fullständig version : Födelseplats



Inge
2010-12-20, 21:29
Skulle vilja föreslå att man kan i inmatningsmenyn på ny person även kunde ange var någonstans personen är född, då menar jag namn på torp, gård eller liknande förutom ortsnamnet.
Jag vet att man kan använda notiser för sådant men jag anser att detta är grunddata och därför bör vara med, men det kanske är precis omöjligt att genomföra, jag vet inte.
När sedan familjen flyttar så är det klart att då använda notiser för dessa uppgifter.

/Inge

DanielBerglund
2010-12-21, 00:33
Men om man använder disgen-orter är det väl inget problem att peka ut ett enskilt torp som födelseplats?

m00707
2010-12-21, 09:52
Även om man INTE använder disgen-orter är det väl inga problem.
Ange bara exempelvis Torpet, Byn, Socknen (län) i ortfältet.
Men visst är det enklare med disgen-orter, dom går ju att bygga ut i fler nivåer under församlingen.

Inge
2010-12-21, 11:55
Jag vet om detta med disgen-orter och har även praktiserat detta några gånger och det är väl frid och fröjd med detta men en omväg och det tar lite tid att lägga in torp den vägen, möjligen för att jag är ovan.
Min tanke var väl mera så att man skulle få en automatik i det hela, man sätter fortfarande orten t.ex. Kristberg och sedan skriver i Torpets namn och vid spara så hamnar då torpnamnet under Kristberg i disgen-ort trädet, man behöver alltså inte gå in i flera steg för att uträtta detta utan allt görs i samma inmatningsfält, bara en tanke. Man kan ju inte få allt...

//Inge