handdator

Visa fullständig version : Länka till ansedlar i Disgen HTML-site – statiska namn (icke föränderliga länkar)?



Andreas Jansson
2015-06-08, 21:46
Hej!

Jag hjälper en annan släktforskare med HTML-export från Disgen då och då. Jag får då gå igenom ett antal steg, bl.a. för att kapa bort personer födda senare än ett visst årtal. Detta innebär en sökning, "Födda från och med:" ÅÅÅÅ + rutan iklickad som inverterar sökningen, sedan flyttar jag sökresultatet till en gemensam ny flock och tar bort samtliga andra flockar, innan jag utför själva exporten, som alltid utgår från en stamtavla byggd från en viss ursprungs-ana.
När jag är klar återställer jag den backup jag tog innan jag började.

Till saken: Finns det något sätt att få ansedlarna (html-sidorna) för varje person som redan fanns i släktträdet att behålla sina namn? Hittills har varje uppdatering av webbplatsen inneburit att externa länkar brutits i och med att sidorna har genererats om med nya siffror, t.ex. http:// ... 062/00/680.htm
Med externa länkar avser jag länkar från andra webbplatser och man kan även se det i google-sökningar, då Google ofta tar några dagar eller veckor på sig innan de nya sidnamnen registrerats och de gamla rensats bort.

Jag anar att detta inte är möjligt, då väl ett inskjutande av en ny person mellan två syskon får varje numreringssätt att knuffa fram alla yngre syskon ett steg?

Obs, jag frågar inte efter någon matchning med föregående export – det blir för komplicerat. Men om någon har ett råd hur man bäst bevarar flest sidnamn, så får ni gärna dela med er.
Det kan väl inte finnas något numreringssätt som fungerar på ett mer statiskt sätt, i en stamtavla? (Om man utgår från en proband och gör en antavla skulle man kunna tänka sig fasta namn på anornas sidor – men det är ju inte vad jag är ute efter i denna fråga.)

m00707
2015-06-09, 18:24
Om jag fattat rätt, så flyttar du personer till en ny flock varje gång.
Det filnamn du anger "http:// ... 062/00/680.htm" är byggt från disgens individnummer, som är löpande efter inmatningsordning.
Det är alltså ingen numrering som har med någon an- eller stamtavla att göra.
Flyttar du personer får dom troligtvis olika nummer varje gång.
Men du får ju en söklista när du söker, du kan ju använda denna som urval vid html-exporten.
Nackdelen är väl att barn till personer i söklistan kommer med och då kan ju dom vara nu levande.
Jag vet att detta problem med levande personer i html-exporten är diskuterat, förhoppningsvis kommer det nån lösning i nästa version av Disgen.