handdator

Visa fullständig version : Hittar inga backup-filer, kan jag ändå rädda mina data som finns på gamla hårddisken



17990
2015-08-12, 14:15
Jag har köpte en ny dator och har gamla hårddisken med mig. Jag trodde att jag hade säkerhetskopierat mina data i programmet men... nu är det bara tomt i Dg82Data filerna. Jag fattar inte hur det har kunnat gå till men så är det. Nu har jag kvar hela den gamla hårddisken i den nya datorn så jag undrar om man kan komma åt icke backupade data. De lär ju finnas där, på den gamla hårddisken. Jag har hittat en gammal säkerhetskopia men jag vet att det finns mycket mera senare material och vill absolut ha tillbaka det om det går.


Efter mycket tittande i utforskaren och faktiskt ett svar på forumet så hittade jag var säkerhetskopiorna låg. Inte helt självklart att gräva djupare i användare/delat/delade dokument efter Dg82Data-filerna när Dg8 filerna ligger direkt på disken. Ja, det gick jag bet på i alla fall med flera dagars stress. Nu är jag lättad!

Rolf Carlsson
2015-08-13, 15:55
Vad bra att det ordnade sig!

Jag kan bara upprepa mitt gamla budskap att alltid lägga säkerhetskopian utanför hårddisken (t ex på ett USB), så är den dels lätt att hitta och dels finns den även tillgänglig om det händer något med datorn/hårddisken. Det enda som krävs är ju två extra kommandon - att markera "flyttbar disk" och "spara". Om du vill vara extra säker kan du då förvara stickan i garaget eller på någon annan plats åtskild från datorn.

Jag hoppas att det sker någon form av ändring av default-värde i Disgen 2015 så att inte kopian av slentrian hamnar bland datamapparna - det är då knappast någon säkerhetskopia. Det minsta som bör göras är åtminstone en varning att spara säkerhetskopian bland datamapparna (även om det är tekniskt enkelt och fullt möjligt).

17990
2015-08-13, 19:54
Tack för tipset, det ska jag tänka på nu!