handdator

Visa fullständig version : Dis Arkiv och återläsning av back up



Mogenealogen
2015-09-10, 20:42
Jag hittar inte någon rubrik för Dis Arkiv så jag kör detta här.

Vi diskuterade back up runt fikabordet här om dagen, någon menade att man måste kolla att back up:en även går att återläsa.
Gissar att många precis som jag inte gör detta av olika anledningar, men jag tycker att jag har fullgott skäl, jag skickar regelbundet mina back up till Dis Arkiv.
Jag menar att Dis Arkiv kollar att min back up går att återläsa.
Rätt eller fel?

BoKleve
2015-09-11, 15:23
Jag menar att Dis Arkiv kollar att min back up går att återläsa.
Rätt eller fel?
Det är rätt!

När vi får en säkerhetskopia så läser vi tillbaka den för att se om den går att läsa utan problem. Efter det så tar vi statistik, kontrollerar notiser och Disgens filer (under Verktyg i Disgen).

/BoK

Mogenealogen
2015-09-11, 20:51
Perfekt!

Tackar och bockar.

Lars

AlfChr
2015-09-28, 00:17
En pendant til spørsmålet om backup og mulighet til å komme tilbake til utgangspunktet når alt har krasjet.

Å teste om en backup er brukbar er en ALMENNGYLDIG regel som svært mange bedrifter synder stort mot :-(

Har også selv smertelig opplevd å ikke kunne lese inn backup av hele harddisken min en gang jeg skulle skifte disk og trodde jeg var sikret med tre ulike backuper, deriblandt zip-fil. Ingen virket, dog virket tape-backupen etter noen måneders venting inntil tapestreamerleverandøren kom med ny versjon som kunne pakke ut utvalgte deler av tapen.

Pga. begrensinger i gamle dager på maks størrelse på disk var backupen for stor for den nye disken, i og med backupfila var fra en pakket 500 Mb harddisk og den nye 1 Gb disken var for stor så den måtte sektoreres som to 500 Mb driver :-(

Mao. Sjekk om backup kan leses.

Mogenealogen
2015-09-28, 20:31
Håller med dig Alf, jag blev konfunderad när jag fick info om att det ibland inte går att återläsa en backup. Trodde att backup från släktforskninsprogrammen alltid var OK.
Men som sagt, är man med i Dis Arkiv är detta ordnat, tack och lov.