handdator

Visa fullständig version : Hur går man bäst vidare ?



Mikael Rönnbäck
2010-12-28, 21:41
Hejsan

Jag är nybliven medlem i DIS, jag fick detta och Disgen i julklapp då jag fått rekommendation av andra som använder programmet att det är bra.

Jag kan väl egentligen inte kalla mig släktforskare, utan mer glad och intresserad amatör, och orsaken till att jag blivit nyfiken på Disgen var att jag "ärvt" ett flertal olika anteckningar i ämnet, dvs jag har fått tillgång till en 4-5 olika släktträd, innehållande olika grenar av min släkt, framtagna av olika personer och med väldigt varierande datakvalitet, vissa har all information jag kan tänka mig medans andra bara har namn, årtal och släktskap och ytterligare andra bara en radda med namn.

Jag blev lite nyfiken på att försöka sammanställa allt detta till något mer läsbart och Disgen har hittills fungerat väldigt bra till det, (som ett litet test lade jag in alla de närmsta besläktade personerna jag har papper på och deras relationer och släktskap och är för närvarande uppe i 128 personer), men det gjorde ju att jag blir ännu mer nyfiken på att finna ännu mer information, och jag undrar därför om det finns några bra tips på hur man bäst bör gå tillväga, dvs dels om det finns någon litteraturlista på böcker om hur man går tillväga mer konkret, dels också om erfarenheter i vad man bör fokusera på, dvs är det "bättre" att försöka komplettera information kring de personer jag har så de kommer upp på någon allmän jämn nivå i kvalitet, eller skall man hellre försöka finna ut om de grenar där det helt saknas information ? (Det kan såklart vara en smaksak också, men jag tänkte mer om det fanns för- och nackdelar med de sätten, eller om det fanns ytterligare alternativ som var gängse praxis ?)

Då jag som sagt är alldeles nybörjare i detta tar jag emot alla tips som finns.

DanielBerglund
2010-12-29, 00:52
Det vanligaste tror jag är att man borrar så långt ner man kan komma på de olika grenarna. Jag säger inte att man måste göra så men jag tror det är vanligast. Jag gjorde så själv :) Precis som du ärvde jag lite olika släktträd från blandade släktingar, och det hjälpte mig över det ganska besvärliga 1900-talet. Men jag skulle vilja rekommendera att du kontrollerar ditt material så gott det går. Inte så att du måste göra en massa rutinarbete bara för att, men det är förargligt om du sedan måste kapa en stor del av ditt framforskade släktträd bara för att det var ett fel i ditt ärvda material.

Eva Dahlberg
2010-12-29, 02:31
Hej Mikael! Några tips:
* låna eller köp boken "Släktforska steg för steg" av Per Clemensson och Kjell Andersson - den ger konkreta tips om hur du gör.

* skriv in källorna - vill du inte börja med trädet så skriv ner som fritext (jag använder själv huvudsakligen fritext) - och källorna är tills du tittat i en kyrkbok eller cd/dvd-skiva "släktträd X av NN" eller "ABC:s släktutredning/släktpapper" (dvd är t.ex. Sveriges dödbok 1901-2009 som är en bättre investering än cd:na Sveriges befolkning 1880/1890/1900 för en nybörjare)

* passa på att testa ArkivDigital/ADOnline nu när det är gratis 28-30 december 2010 - www.arkivdigital.se - de har även en nybörjarguide på sin hemsida att kika på om hur man går till väga. De bör ha de kyrkböcker du är intresserad av.

Ha så kul!
mvh,
Eva Dahlberg

m01222
2010-12-29, 13:28
Hejsan Mikael!
1. Kontakta en släktforskarförening i din närhet.
För tips på föreningar hör efter med
Sveriges Släktforskarförbund, Anderstorpsvägen 16, 171 54 Solna. Tel 08-440 75 50.

2. Anmäl dig till en grundkurs i släktforskning.
Vanligen startar nya kurser nu i början av det nya året.

3. Utnyttja tiden mellan kursdagarna till att samla material från nu levande släktingar.
Intervjua föräldrar, far/mor-föräldrar etc. Använd inspelningsutrustning, videokamera mm.
Fotografera gamla "släktklenoder", tidigare boställen eller andra för er släkt intressanta platser.

4. Tag fram gamla fotoalbum och lådor med bilder och be dina släktingar berätta om vad som visas på bilderna.
Anteckna och registrera enligt pkt. 3.

5. Den vanliga frågan om hur långt tillbaka man kommer är omkring 1600-talet. Det materialet finns i säkert förvar
och kommer att vara tillgängligt för överskådlig tid. Ta fokus på den förgängliga nutiden!

Lycka till!
/Lennart

Eva Dahlberg
2010-12-29, 16:02
Ang Lennarts punkter - som är bra - nr 1. Du behöver inte ringa Släktforskarförbundet, hela listan över medlemsföreningar finns här http://www.genealogi.se/forbund/medlemsforeningar.php på Nättidningen Rötter, välj i första hand den förening där du bor (inte där du har dina rötter) för att kunna delta i kursutbud, träffar etc., därefter om du vill så ta någon av dem där du har dina rötter - det är ganska vanligt att vara med i flera föreningar efter ett tag :)

hälsningar,
Eva

Mikael Rönnbäck
2011-01-04, 01:36
Tackar, många bra tips här som jag skall ta mig igenom, speciellt boken som nämnts.

Jag ser helt klart poängen i att starta med "nutiden" för att få med sig det som är aktuellt nu och kanske inte finns nedskrivet, äldre material ligger ju kvar där det är, men samtidigt försöker jag pussla ihop en hel del historiska uppgifter som för mig som nybörjare inte är helt lätt att få ihop, till exempel hur man bäst anger de skillnader i datum som förekommer, om man skall ha två födelse- resp. dödsår, eller om man hellre bör ha det som kommentarer, då två av mina källor konstant har en skillnad på antingen 1 år eller 2 veckor, förstnämnda vet jag (ännu) inte orsaken till, och sistnämnda hänger ihop med att en del uppgifter baseras på den Julianska kalendern och andra på den Gregorianska, denna är dock enklare att förhålla sig till än det faktum att det på flera personer skiljer ett helt år, (men då det endast är årtal som anges kan det ju vara densamma orsaken och att det bara är nära årsskiftet, jag får se vart jag kommer med det).

Angående att kontakta en släktforskarförening, jag har faktiskt sett annonseringar på olika platser för den lokala föreningen i området, men både det och kurser tror jag får vänta en stund tills jag är lite mer varm i kläderna och kanske fått lagt in det jag har av uppgifter från papper, jag inbillar mig i alla fall att det blir lite enklare att både hänga med och ställa relevanta frågor då :)

Tack så långt, jag lär säkert få anledning att återkomma.