handdator

Visa fullständig version : Glada gubben och favoriter



Lasse
2010-12-30, 22:55
Nu har det hänt igen!
Jag har suttit i kväll och jobbat med Disgen och tog en säkerhetskopia. När jag startar programmet igen så finns inga personer kvar varken under Glada gubben eller den bredvid med Favoritpersoner. Båda listorna är helt tomma. Varför blir det så? Man blir ju lite sur när man får börja leta upp alla favoriter igen.:mad:
Detta har hänt mig ett par gånger tidigare och jag skrev om det i gamla forumet för kanske ett halvår sedan.

Svante
2011-01-14, 14:55
Jag använder Disgen 8.2a och samma sak har hänt mig några gånger, tror inte att det är kopplat till när jag säkerhetskopierar, inte sista gången i alla fall.

Svante

Lasse
2011-01-14, 16:50
Nej, det har hänt mig flera gånger och inte bara vid säkerhetskopiering. En gång hade jag jobbat med att lägga in mycket data i programmet och helt plötsligt när jag skulle flytta till en annan person så var listorna tomma. Vad händer?

Rolf Carlsson
2011-02-10, 21:45
Listan töms då och då. Tidigare var det mera frekvent men händer då och då - senast i går - att listan töms. Vi är nu flera som tagit upp detta problem men inte fått någon kommentar varför det händer. I och med detta är det ju meningslöst att använda "gubben med stjärna" då listan försvinner (vilket är en mycket praktisk funktion om den fungerade).

Vad den automatiska listan beträffar har det i och för sig mindre betydelse. Det innebär ju att jag på nytt måste leta upp de personer jag arbetat med den senaste tiden och vill komma tillbaka till. Jag har aldrig upplevt at några data försvinner - bara en del genvägar.

Christer
2011-02-10, 23:00
Det skulle var bra om du kunde försöka beskriva hur du jobbar. Har du någon mindre normal installation av något slag? Jag har kört 8.2a ganska mycket sedan det släpptes och har inte upplevt något problem i den vägen.

Rolf Carlsson
2011-10-31, 22:36
Än en gång försvann favoriterna - jag tar detta numera inte så allvarligt.
Vad som var mera allvarligt var att de tre sist registerade posterna försvann.
Arbetsgång:
Jag registrerade ett antal barn i samma gifte, alla uppgifter hade jag på ett papper och lade upp barn efter barn i kronologisk ordning. När jag var färdig gjorde jag "sök personer" och på orter i Ortsträdet för att kontrollerat att ingen var dubblett. När jag därefter skulle gå tillbaka till familjen var favoritfältet helt tomt. Jag sökte upp familjen igen och fann då att de tre sist registrerade barnen ej fanns med.
Vad som dessutom var underligt var att under källor fanns källhänvisningarna till deras födelsenotiser kvar med volym och sida för resp barn. Det var ju bara att markera på dem när jag la in barnen på nytt.

Det var ett mycket "enkelt" förehavande som föregick raderingen av favoriterna och jag upptäckte det direkt efter det inträffat.

Om det även vid andra tillfällen försvunnit poster kan jag inte säga, då jag inte upptäckt det så nära inpå.