handdator

Visa fullständig version : Hur vill du att Disbyt ska hjälpa dig i din forskning?



Christer
2015-11-10, 15:24
Med anledning av att Disbyt passerade 25 års-gränsen härom veckan så startar vi en diskussion om vad du vill se i Disbyt i framtiden.

Välkommen med dina idéer och synpunkter.

Mogenealogen
2015-11-11, 20:44
Hej allesamman,

som många andra tycker jag Disbyt är ett suveränt hjälpmedel vid släktforskning. Så många gånger jag fått hälp och tips för vidare sökning genom att kolla Disbyt först innan jag börjar bläddra i volymerna.
Därför uppdaterar jag till Disbyt regelbundet hela min forskning.
Jag skulle dock vilja få lite återkoppling på mitt arbete, exvis hur många gånger har det gjorts besök i mitt material. Någon sorts räknare alltså som jag skulle kunna kolla då och då.
Likaså skulle det vara intressant att veta hur många individer jag är ensam om att ha inrapporterade.
Att som "producent" få återkoppling till sitt arbete är viktigt, det känner nog de flesta till. Det inspirerar till fortsatt aktivitet.

/ Lars

AlfChr
2015-11-12, 10:23
En egenskap jeg har hatt glede av selv i DIStreff er å trekke ut gårdsnavn fullt ut, men fjerne øvre -nedre - østre - vestre etc.
Da får man oversikt over medlemmer som har hatt slekt i samme gårdstun (byar) som en selv har data for. Kanskje man skal fange opp mer detaljer om hvor mange ganger et gårdsnavn er registrert i sin base, f.eks. markere også 101-250, 251-500, 501-1000 og 1001->

har man selv registrert et gårdsnavn over 1000 ganger og får tilslag mot andre medlemmer som også harregistrert samme gårdsnavn (by) over 1000 ganger og det samtidig er mange patronym/fornavn som stemmer overens, er det verdt å kontakte vedkommende.

Siden min erfaring er at mange man har store tilslag mot er medlemmer som har registrert min egen slekt som slektsnavnsamler fordi det kan være interessant å ha i basen bør man kanskje også vurdere om persontilslag bør markeres med om datagrunnlaget har gårdsnavn og dato/måned registrert i hendelsene for den enkelte person.
(I og med gårdsnavna blir registrert separat vil en kopiering av slekta via DIStreff/DISBYT gi 0 stednavn og lave tall om man har registrert fra en bygdebok kan en opptelling av antall funne stedsnavn være et kvalitetskriterie)

GunnarBer
2015-11-13, 17:35
Hej Lars!
Såg en demo på nya Disbyt, som förmodligen dyker upp några månader in i 2016. Där finns det som du efterfrågar till stor del.

BrJohan
2015-11-16, 23:08
För mig skulle Disbyt bli till större hjälp om följande egenskaper funnes:

1. För-, efter-, socken- och länsnamn borde kunna anges i form av reguljära uttryck.

Exempel:
Förnamn: (((Ch)|K)ristin(e|a))|((St)|(T))in(a|e)
Efternamn: (Svensson)|(Anders)((son)|dotter)
Socken: ((Bräkne-)?Hoby)|(Södra\ )?Sandsjö
---
Socken: Berga
Län: (Kronoberg)|(Skaraborg)
---
Efternamn: .*

Kommentarer:
Nuvarande Disbyt matchar ett antal vanliga förnamnsstavningsvarianter enligt någon ofullständigt dokumenterad princip vilket medför sökningsresultatosäkerhet.

Vad gäller efternamn så har jag inte lyckats utröna vilken - om någon - stavningsvariantprincip som används för matchning.

Under ett antal decennier innan 1901 års släktnamnsförordning anammades, övergavs patronymikonprincipen gradvis med följden att man inte alltid säkert kan avgöra vilket efternamn som då födda personer antog. I ett antal fall har Disbyt enbart kvinnors giftermålsefternamn.

Ofullständiga sockennamn förekommer inte sällan i Disbyt

Sockentillhörigheter har ibland ändrats.

Sockennamn är inte riksunika och stavningsvarianter förekommer.

För personer utan namngiven fader kan kravet att efternamn alltid måste anges, avsevärt försvåra sökning. Efternamnsuttrycket .* - som matchar allt - skulle då med fördel kunna användas

2. Ett välkonstruerat och väldokumenterat API för att låta andra programvaror än Disgen också kunna kommunicera med Disbytservern.

Gestblom
2015-11-17, 12:59
BrJohan

Arbete pågår med en helt ny version av Disbyt. Inga genomgripande förändringar görs i nuvarande Disbyt.

1. Reguljära uttryck behärskars av få släktforskare, men skulle kunna tänkas som ett alternativ i nästa Disbyt.
Det skulle i så fall röra sig om MySQL's version av regex, som avviker från vanligare varianter.

Man kan/kommer inte att kunna söka på fler än ett län i taget.

Man kommer att kunna söka med * i efternamn, förnamn och socken vilket är samma sak som att utelämna *.
Dock kan vissa kombinationer av wildcardsökningar ge för långa söktider och bör undvikas.

Nuvarande och kommande version normaliserar namn enligt instruktionen på första sidan ('Välkommen till DISBYT').

"... enbart kvinnors giftermålsefternamn."
Disbyt innehåller uppgifter från bidragslämnare.
Disbytprogrammen gör inga egna antaganden. Disbytombuden kan göra formella korrigeringar.

Ofullständiga sockennamn kan slinka igenom ombudskontrollen och bör rapporteras till dessa.
Nästa Disbyt kommer att ha bättre möjligheter för att göra korrigeringar i efterhand.

2. "andra programvaror" kan vända sig till DIS styrelse för att diskutera tillgång till API'et.

AlfChr
2015-11-17, 14:00
Ad regulære søk støttet det opprinnelige DIStreff-søkeskjemaet dette, men ble kommentert ut/fjernet etter krav fra styret i DIS-Norge da de mente at ingen visste hva det var.
Hva som senere har skjedd med den delen av koden ved implementering i DISBYT vet jeg ikke.
Det kan se ut som en forenklet form er fortsatt med.
Men ikke ønsket format som jeg kan se ?

BrJohan
2015-11-19, 01:01
"Reguljära uttryck behärskars av få släktforskare ..."

För alla dem - inom eller utanför styrelser - som inte känner till det, kan det kanske behöva upplysas om att ex.vis "Johannes" är ett lika reguljärt uttryck som vad "Joha(n){2}es" är. Alla dagens Disbytsökningar med literalsträngar kan alltså - och med samma resultat som hittills - göras även efter en eventuell introduktion av möjligheten att söka med godtyckliga former av reguljära uttryck.

"... skulle kunna tänkas som ett alternativ i nästa Disbyt."

Alternativ?? Möjlighet att använda reguljära uttryck i samband med sökningar introducerar på inget sätt några bakåtkompatibilitetsproblem.

"Man kan/kommer inte att kunna söka på fler än ett län i taget."

Vad motiverar denna begränsning?

"Man kommer att kunna söka med * i efternamn, förnamn och socken vilket är samma sak som att utelämna *."

Metoden fungerade till nöds i DOS och för filnamn, men upplevs föga 2015-mässig.
Vad menas med att "... samma sak som att utelämna *"?

"Nuvarande och kommande version normaliserar namn ..."

Om Disbyt skrivs: "Vi har valt att enbart normalisera de vanliga stavningsvarianterna. Finns ett namn inte i normeringstabellen blir det inte normerat."
Denna normeringstabell är - såvitt jag vet - inte publicerad. Därför behöver man för mindre vanliga namn med olika stavningsvarianter behöva göra lika många sökningar som det kan finnas stavningsvarianter, innan man antingen fått ett antal 'träffar' eller kan dra slutsatsen att personen ifråga inte finns representerad i Disbyt.

"Disbyt innehåller uppgifter från bidragslämnare."
Just därför vore sökningsmöjligheter med reguljära uttryck väl värda att introduceras

'"andra programvaror" kan vända sig till DIS styrelse för att diskutera tillgång till API'et.'

Den 'ideella' föreningen DIS "har som idé att tillhandahålla släktforskar- och datorstöd för medlemmarna". Varför då inte tillhandahålla ett API till Disbyt för de medlemmar - som i likhet med vad jag gör - använder egenhändigt utvecklad programvara för att hantera släktforskningsdata? För mig skulle ett NDA vara problemfritt.

Inom parentes kan tilläggas att jag med hjälp av programvara för protokollanalys har skaffat mig kännedom om det protokoll som används och därför sannolikt tämligen lätt skulle kunna ge mitt program förmåga att kommunicera med Disbyt. Jag har dock avstått - och kommer tills vidare att fortsätta avstå - från att göra detta, för att i stället använda webbläsargränssnittet.

Avslutningsvis: Om trådens initialfråga handlat om vilken eller vilka egenskaper Disbyt skulle behöva ha eller få för att bli till större hjälp för forumdeltagare i allmänhet, så hade jag inte besvarat den. Frågan gällde ju faktiskt vad 'jag' ville se i Disbyt i framtiden för att 'själv' få hjälp av Disbyt. Därför gav jag svaret det innehåll det fick.

Christer
2015-11-19, 09:01
Bror, vi har förstått ditt önskemål samtidigt som jag tror mig inse att målgruppen bland våra medlemmar är ganska liten.

Gestblom
2015-11-19, 10:48
Självklart är "Johannes" ett reguljärt uttryck, men inte nödvändigtvis "Joha(n){2}es", beroende på vem som tolkar uttrycket.
"Joha[n]{2}es" kan däremot tolkas av det program som "nästa" Disbyt använder, men inte i alfa-versionen.

Vi har inte sett att det finns ett behov av att söka i fler län/länder samtidigt.

Jag uttryckte mig oklart: en ensam asterisk kan utelämnas.

Normaliseringslistan kan komma att bli tillgänglig i kommande Disbyt, men det går naturligtvis alltid att få den via mail för den som är intresserad.

Som sagt, vänd dig till styrelsen angående API'et.

AlfChr
2015-11-19, 11:17
Som opplysning, de som ønsker å bruke norske Digitalarkivet, bør sette seg inn i å skrive slike søkebegrep om man vil ha full glede av databasen, som folketellinger etc. etc.

Om svenske databaser innfører samme praksis, vil også svenske slektsforskere etterhvert venne seg til slike søk, og i neste rekke, også spørre om det er mulig i DISBYT.

Se mer om hvordan formulere regulære søk på Digitalarkivet i venstre spalte her:

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

Så kanskje en god ide å implementere som førstemann i Sverige :-)
Siden mange i Norge nok ei heller er godt kjent med søketeknikken har jeg nå foreslått bruk av regulære søk som tema for lokallag og grupper i DIS-Norge.

Kanskje DIS bør starte samme i Sverige?

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=694731#694731
(Om du ikke kommer til, meld deg inn som gjest i påloggingsfeltet,eller bli medlem om du har slekt i Norge, mest sannsynlig som etterslekt i Norge etter dine aner.

Gestblom
2015-11-19, 11:52
Anledningen till att möjliggöra sökning med reguljära uttryck som ett alternativ är att reguljära uttrycket "Johan" ger samma resultat som att söka på "*Johan*".
Vill man bara ha "Johan" ska man inte behöva söka med "^Johan$".

BrJohan
2015-11-19, 21:52
Vi har inte sett att det finns ett behov av att söka i fler län/länder samtidigt.

Vilka 'vi'?


Normaliseringslistan kan komma att bli tillgänglig i kommande Disbyt, men det går naturligtvis alltid att få den via mail för den som är intresserad.

Jag är intresserad. Till vem eller vart vänder jag mig med önskemålet?

Ändå: 'kommande Disbyt' verkar kunna få betydligt bättre egenskaper och förmågor än vad den nu aktuella har, vilket kommer att uppskattas.

Ny fråga: Kommer nuvarande Disbytserver och webbgränssnitt att finnas parallellt med den kommande under någon lämpligt lång övergångstid. Jag antar nämligen att många av dem som använder Disgen 8 vill kunna fortsätta så. Jag antar nämligen också att kommande Disbyt- och Disgenutgåvor får ett uppgraderat gränssnitt. Är detta senaste antagande korrekt?

Rolf Carlsson
2015-11-20, 12:12
Jag vill inte gå in i debatten i sig men vill ge ett exempel hur svårt det kan vara att normera namn. Jag väljer just grundnamnet Johannes (där även Hans ingår som en namnvariant). Om jag i stället valt Christina hade antalet varianter blivit tre gånger så många. Det väsentliga är nog inte att normera namnen utan att i stället identifiera individerna.

Nedanstående varianter förekommer dels i Disbyt och dels i DDSS namndatabas.

gean, gehan, giovanne, giovanni, giovanno, giowanne, giowanni, giowanno, gīovann, gīowann, haans, hampus, hanes, hannes, hanns, hans, hanss, hanz, hasse, hein, heine, heiner, heini, heino, heins, heinz, hion, ian, iean, iohn, iöns, jaen, jahan, jahannes, jahn, jan, jani, janis, janises, janne, jaën, jean, jehan, jenes, jens, jeuns, joan, joanis, joann, joannes, joanni, joannis, joannus, joen, joh, joha, johahannes, johan, johanes, johanis, johann, johannes, johanness, johannis, johanns, john, johna, johnas, johnn, johnnes, johnny, johny, joihannes, jon, jona, jonac, jonae, jonah, jonas, jonatan, jonathan, jonathon, jonaton, jonn, jonnas, jonne, jonno, jonny, jonn˙, jons, joon, joën, juan, jäns, jéan, jön, jönas, jönes, jönn, jönns, jöns, jönsz, schang, sean,

Som upplysning kan jag nämna att Disbyts förnamnsfält omfattar närmare 200.000 olika "bokstavskombinationer" - allt är inte namn. Vidare normerar Disbyt framförallt enkla stavningsvarianter såsom Carl och Karl.

Gestblom
2015-11-20, 12:43
I nuläget gäller det tidigare gränssnittet mellan Disgen och Disbyt för kommande versioner.

AlfChr
2015-11-20, 13:34
For å komplettere Johannes sine navnebarn:

Det nederlandske Nils er også et kortnavn for Johannes (via Johanis som ble Nils)
Brukes kanskje ikke i Sverige, men mye brukt i norske områder med sjømannskontakt med Nederland.

BrJohan
2015-11-21, 19:15
Iohannes borde rimligen ha funnits med som Johannesvariant eftersom den inte var/är alldeles ovanlig.

För övrigt: Forskning inom området namnetymologi företer en hel del likheter med forskning inom området genealogi.

Evafalk
2016-01-12, 04:49
Jag skulle önska att när man kör in nytt att det gamla antingen finns kvar - eller att det kommer en fråga om man vill ta bort. Man kanske jobbar med olika delar av sin släktforskning (talar av erfarenhet - det jag körde upp 1999 försvann när jag tog tag i en annan gren).

Gestblom
2016-01-12, 10:25
Meddela ombudet att ditt nya bidrag är separat från tidigare. Ditt första bidrag identifieras med ditt medlemsnummer. Andra bidrag kompletteras med en bokstav så att bidrag kan kompletteras var för sig.

AlfChr
2016-01-12, 11:58
Som koordinator for norske DIStreff som er samme tjeneste som DISBYT vil jeg påminne om at om man bidrar med flere grener som egne bidrag er det viktig å notere hvilken gren er tatt med under hvilken bidragsbokstav.

Har man sendt inn tre forskjellige bidrag og senere skal oppdatere ett av dem, er det fort gjort å overskrive et av de andre istedet for å overskrive det som skulle oppdateres.

I DIS-Norge kan man selv styre det hele og i den sammenheng har vi også et kommentarfelt til bidragene som vises i GEDtreff (programmet som lager DIStreff-bidrag) slik at man får en påminnelse om hva man skal lage av oversikt og sende inn på nytt.

Evafalk
2016-01-12, 16:28
tack - då är det mer ett manuellt problem, där man kanske skall upplysas om detta på nått sätt. Lite sent nu när det redan är borta

Gestblom
2016-01-12, 16:44
Eva, om du har din förra Gedcom-fil kvar, då kan du sända in den på nytt.
Den kanske finns sparad hos DIS, men eftersom det var så länge sedan är det inte säkert.
Tag kontakt med ditt Disbyt-ombud och förklara problemet för denne.

Evafalk
2016-01-12, 16:46
ha - har precis gjort detta (den som spar den har filer kvar - från 1999)

C-J Gustafsson
2016-01-15, 02:30
Listan med troliga gemensamma personer, som man får tillbaka från Disbyt, är alldeles utmärkt.

Men när det gäller gemensamma personer med Dödboken blir det massor av träffar, oftast så många att man inte orkar kolla upp dom.
Därför skulle jag gärna vilja ha någon form av märkning på träffar där jag själv inte har döddatum eller har avvikande döddatum.

Det skulle ge mig möjlighet att med en rimligare insats komplettera mitt data, att kunna koncentrera mig på det som faktiskt ger ett mervärde till min forskning.

Gestblom
2016-01-15, 11:27
I A-listan visas dina poster. Om du kopierar in dödbokens personer till Excel eller motsvarande får du född/död i en kolumn för sig. Då blir det lättare att kontrollera vilka som saknar dödsdatum.

Rolf Carlsson
2016-01-15, 13:48
Så enkelt är det väl ändå inte. Som jag förstår innehåller matchningarna mot Sveriges Dödbok enbart födelseår och inga döduppgifter. Jag har inte hittat någon annan möjlighet än att söka manuellt i CD-skivan.

Gestblom
2016-01-15, 14:13
Enkelt är det inte. Matchlistan visar för DIS-medlemmar din och den andres id-nummer. Något sådant finns inte i Sveriges Dödbok. Enda sättet att hitta på CD-skivan är att söka utifrån dina data.
Föreslå gärna hur ni skulle vilja ha det i nästa version av Disbyt.

AlfChr
2016-01-15, 14:27
Hvis Dødskivans notisbetegnelse er D så kan man kanskje oppnå om man begynner å matche på notisbetegnelse. F.eks. at dødsnotiser matches mot dødsnotisers årstall og forsamling og fødelse mot fødelse?

Det vil også redusere antall feilidentifikasjoner hvor fødelsesår for en person matcher en annens dødsår, men hvor personen heter det samme i samme forsamling.

C-J Gustafsson
2016-01-15, 14:55
Normala poster, om man kan kalla dem så, innehåller f####-d#### om både född och död finns.
Men som Rolf redan påpekat så finns inga -d#### för träffarna mot dödboken.

Om båda uppgifterna skulle tas med är det möjligt att Janåkes metod fungerar, men jag finner den ganska omständlig.
Det kommer inte att gå att maskinellt söka posterna i txt-filen, men man kan i alla fall med ögonen söka personer som saknar döduppgifter. Kunde vara ett första steg.

Det jag annars tänkte mig var att personen som fått träff i dödboken får t.ex. en asterisk om min person saknar döddata.
Vill man gå ett snäpp längre kunde man jämföra döddatumen och märka även personer med avvikande döddatum. Eftersom matchningarna inte alltid är 100%-iga kan det vara en indikering på en extra kontroll.

Med Alfs förslag når vi kanske nära nog 100%-ig matchning men den innebär också en risk att man missar matchningar när något avviker mellan posterna
.

Rolf Carlsson
2016-01-15, 15:10
Vad hindrar att kopiera även döduppgifterna från CD-skivan - detta är åtminstone tekniskt en rätt enkel åtgärd. Den kan möjligtvis stöta på andra problem, exempelvis upphovsrätten liksom etiska tidsgränser efter dödsfall.

AlfChr
2016-01-15, 15:14
Stusset over det samme.
Men, der hvor dødsår er så nytt at det ikke kan skrives av pga. sektretessbestemmelser er vel det snakk om registreringer som uansett kanskje ikke skal trekkes ut fødselsår heller??

Gestblom
2016-01-15, 15:36
Disbyt har idag uppgifter från Sveriges Dödbok 1947-2006. Dessa poster innehåller inte dödsdatum.

C-J Gustafsson
2016-01-15, 16:40
Dödboken innehåller bevisligen dödsuppgifter. I Disbyt visar man inte dessa men de bör väl ändå finnas tillgängliga.

Mitt enklare förslag är dock inte beroende av detta, där är det Disbyt filens uppgifter om döddatum som skall skrivas ut alternativt ge en markering av raden när det saknas.

Gestblom
2016-01-15, 16:52
Dödbokens dödsuppgifter finns inte tillgängliga i Disbyt. Det kan bero på avtalet med Sveriges Släktforskarförbund eller något annat.
I nästa Disbyt kan det bli så att A-filen finns tillgänglig från programmet i en eller annan sökbar form.

Rolf Carlsson
2016-01-16, 12:45
Om det nu är så, att Disbyt dels använder sig av en gammal version av Dödboken och dessutom enbart tar med födelseuppgiften (årtalet), vad är det då för mening att överhuvudtaget ta med dessa poster?

Vi vet ju alla att numera finns 98-99% av alla döda i Sverige efter 1900 med i den senaste CD-skivan, så posten i Disbyt tillför knappast någon information som jag inte vet eller lätt kan ta reda på. Dessutom i många besvärliga situationer (uppgifter stämmer ej helt överens) är det nödvändigt att variera sökningskriterierna för att om möjligt få träff på CD-skivan. I dessa fall blir det ej heller matchning i Disbyt.

Själv har jag över 30.000 träffar i Disbyt och uppskattningsvis (och ökande för varje insänt bidrag) 1.500-2.000 av dessa utgöres av matchningar mot Dödboken. Dessa poster är som det nu är enbart dött gods i listan.

Antingen full integrering med senaste Dödboken eller inget alls!

C-J Gustafsson
2016-01-17, 13:40
Jag hoppas att Disbyt i nästa version även kan tolka länder och orter med angiven 2-ställig ÍSO-landkod, t.ex. Finland (FI), Norge (NO) eller Tyskland (DE).

Nu får jag kommentaren "Orten kan inte placeras. Strykes i DISBYT"

GunnarBer
2016-01-17, 18:03
Jag hoppas att Disbyt i nästa version även kan tolka länder och orter med angiven 2-ställig ÍSO-landkod, t.ex. Finland (FI), Norge (NO) eller Tyskland (DE).

Nu får jag kommentaren "Orten kan inte placeras. Strykes i DISBYT"

Jag körde en fil från dig 2011, och från den B-filen är följande taget:
Dräger\Terése Wansbeck, Holstein (De)? 1862F 19138 2:18281
De antages vara Tyskland/

Blisset|Wickerman\Jon Hull (Gb)? 1826F 19138 3:7389
Hull (Gb) ändras till England/
Så det funkar redan idag.
Gunnar

C-J Gustafsson
2016-01-17, 19:06
Det tyder på att identifieringen av länder med ISO-landkod inte identifieras maskinellt utan ändras beroende på enskilda ombuds manuella justeringar.

__________________________

Ber att få korrigerar mig lite. Tyskland och Norge hade blivit rätt.
Det var ett par Finland som fanns på b-listan

Claudelin\Jakob Finland (Fi)? 1740F 19138 I19114
Orten kan inte placeras. Strykes i DISBYT

Holm\Ella Sofia Finland (Fi)? 1905F 19138 I20321
Orten kan inte placeras. Strykes i DISBYT

DanielBerglund
2016-01-18, 00:08
Om det nu är så, att Disbyt dels använder sig av en gammal version av Dödboken och dessutom enbart tar med födelseuppgiften (årtalet), vad är det då för mening att överhuvudtaget ta med dessa poster?

Om man inte har dödskivan (eller någon annan av de så att säga externa källorna) så är det nog intressanta träffar som kan leda till att man skaffar dödskivan. För den som redan har dödskivan och använder den är det nog ointressanta träffar som borde kunna filtreras bort.

Det historiska bakgrunden är att vi fått tillgång en delmängd av uppgifterna på dödskivan mot att vi leder de intresserade tillbaka till förbundet där de förhoppningsvis köper skivan. Det är ju en ganska rimlig uppgörelse. Dock är det inget sagt om nyare versioner av skivan och det är inte bara att gå och kräva ut den...


Antingen full integrering med senaste Dödboken eller inget alls!

Nja, filtreringsmöjlighet och förhandling med förbundet är vad som gäller, anser jag.

GunnarBer
2016-01-18, 11:26
[QUOTE=C-J Gustafsson;8779]Det tyder på att identifieringen av länder med ISO-landkod inte identifieras maskinellt utan ändras beroende på enskilda ombuds manuella justeringar.

__________________________

Ber att få korrigerar mig lite. Tyskland och Norge hade blivit rätt.
Det var ett par Finland som fanns på b-listan

Den filen har körts efter ditt bidrag till mig, så jag kan inte kolla hur den är rättad. Ditt bidrag till mig var från 2011 och ditt nuvarande är från 2014.

C-J Gustafsson
2016-01-18, 12:49
Det var lite det som jag tänkte från början, detta bör inte vara något som Disbyt ombuden manuellt skall rätta. Det borde kunna tolkas maskinellt.

Jag har nog flera länder i min fil när jag tänker efter, men det var bara Finland (FI) som kom på B-listan. Är det just Finland, som på något sätt inte fixas.

Christer
2016-01-19, 08:16
En av anledningarna till denna tråd är att fånga upp behoven inför kommande vidareutveckling. OM jag inte svarar så beror det på att jag för tillfället samlar intrycken från inläggen