handdator

Visa fullständig version : Importera från Digen8.0



Karl-Henrik
2015-12-06, 19:03
En syssling till mig gjorde en del släktforskning och gav mig en CD-skiva med Disgen8 filer.
Filerna är från 2004-2006. Sysslingen avled 2010.
Jag har nu laddat hem demoversionen av Disgen8.2 och försökt importera filerna.
"Om du redan matat in eller importerat personer i Disgen8.. FORTSÄTT" är gråad.

Jag tog då alla filerna från det gamla DGCommon direktoryt från skivan och la i det nya, men då kraschade programmet. Efter omstart söker jag hitta en fuktion att titta på filerna men de går inte att se. Hur göra??

Med vänlig hälsning
Karl-Henrik

Edit: Kör Windows 8.1

Karl-Henrik
2015-12-06, 19:39
Jag bytte namn på Dg82Data direktoryt så att Disgenprogrammet inte kan hitta det. Kopierade över hela Dg8Data från CD skivan. Startade programmet och pekade ut Dg8Data direktoryt. Programmet konverterade automatiskt alla data till nyare version och eftersom det fanns 1782 personer och giften gick det över till att bara vara en läsversion. Nu verkar det fungera.
Med vänlig hälsning
Karl-Henrik

Evafalk
2015-12-12, 10:46
några snabba tankar - utan att vara expert. vet du vilken version det gamla är i?
Demoversionen tar väl bara en viss mängd personer, har inte flockar

Karl-Henrik
2015-12-12, 11:12
Hej Eva!
Den gamla versionen är 8.0 . Jag fick även ett email från en person på forumet som förklarar mer i detalj hur man skall konvertera. Eftersom jag inte själv börjat att använda Disgen8.2 så gjorde det ju inget om jag skadade några filer då jag inte sparat något eget material. Demoversionen blir read only då antal personer överskrider 150. Jag är inte så insatt i alla funktionerna i Disgen8.2d. Jag har inte läst på något alls om Disgen utan startade bara programmet för att se vad som hände. Hade förväntat mig att det skulle dyka upp något släktträd som man grafiskt kunde navigera i, men något sådant kom inte upp. Började då att söka på namnet på en släkting som kom upp och fick navigera därifrån. Hade gärna velat se en grafisk bild av hela släktträdet som man kunde zooma i så att man kunde se hur långt bakåt man kommit i de olika släktgrenarna. Men det kanske finns översiktsbilder. Skulle även vilja kunna lägga in kommentarer och dokument kopplat till varje person, typ levnadsbeskrivning mm. Kanske även bilder eller länkar till bilder. Men det kanske går.
Jag har lite kontakt med den avlidne släktingens (som använde Disgen8) bror. Han släktforskar istället med My Heritage och då hans upplagda släktträd stämde överens till stora delar med en annan släktings upplagda släktträd meddelade programmet honom detta.
Med vänlig hälsning
Karl-Henrik

Christer
2015-12-14, 11:36
I mars nästa år kommer du att gratis kunna utvärdera Disgen 2016 som enkelt kan konvertera direkt från olika versioner av Disgen 8.