handdator

Visa fullständig version : Konvertering från Disgen 8 - Valmöjligheterna i första fönstret "Konvertera datamappa



Torgny Larsson
2015-12-12, 12:19
3 valmöjligheter i första konverteringfönstret
Vid konvertering av datamappar från Disgen 8 till Disgen 2016 finns 3 val:
1) Konvertera databasen på den här datorn
2) Exportera Disgen 8 databasen från den här datorn
3) Importera till Disgen databas i den här datorn

Använd alternativ 1.
De andra 2 alternativen är specialfunktioner om du byter dator samtidigt som du uppgraderar till Disgen 2016.
Undvik dem, om du inte är mycket tekniskt kunnig.

Om du vill byta dator
- Skapa i stället en säkerhetskopia i Disgen 8 i den gamla datorn
- Kopiera denna till ett externt minne, t.ex. ett USB-minne
- Installera Disgen 8 i den nya datorn.
- Starta Disgen 8 i den nya datorn, och återläs säkerhetskopian från USB-minnet
- Avsluta Disgen 8 i den nya datorn
- Starta Disgen 2016 i nya datorn
- Konvertera med valmöjlighet 1

Om du får problem när du byter dator
- Tag kontakt med en fadder på DIS

GunnarP
2015-12-13, 11:35
Ta bort alt. 2 och 3 från programmet, det är bara förvirrande. Använd säkerhetskopia istället.

Christer
2015-12-14, 12:23
Funktionen ger möjlighet att konvertera i två steg utan att ha Disgen 8 installerat på den nya datorn. Jag tycker nog att den inledande texten är så tydlig att man kan gå vidare med den förvalda markeringen.

kenth
2015-12-17, 10:51
Jag får då förslaget att den nya datamappen ska heta c:xxxxxxxxxxDg8 Borde den inte heta Dg2016?

Christer
2015-12-17, 11:05
Jag tror att du gör konverteringen i två steg och programmet frågar efter var du ska placera exportfilen. Versionsbeteckningarna förekommer inte i något datamappnamn i Disgen 2016 såvitt du inte valt att döpa ett arkiv så. Har jag förstått dig rätt`?

kenth
2015-12-17, 14:50
Ja gör så här
Arkiv/konvertera DG8 datamapp
Konvertera databasen på den här datorn
Välj datamapp c:\--------\Dg8Data
Välj arkiv
\Dg82data
Namnge datamappar
Dg82Data föreslås då bli Disgen\Dg82Data

Är du med nu? Jag skulle ju vilja att förslaget där blir Disgen\Disgen2016Data eller nåt sånt. I varje fall inte Dg82

Christer
2015-12-18, 09:22
När jag gör importen ser jag inga spår av att den nya datamappen ska få något versionsnummer från Disgen, se bifogad bild. Kan du visa mig en bild så att jag kan se vad du menar.
849

Torgny Larsson
2015-12-18, 09:52
Om man inte explicit vid konverteringen själv väljer ett nytt namn på Datamappen i Disgen2016, så får den samma namn som i Disgen 8. Se exemplet Dg82Data-Rolf-Eriksson i skärmklippet.

Kan naturligtvis ge risk för sammanblandning av versioner, att man inte enkelt ser vilken Disgen-version en datamapp tillhör.

kenth
2015-12-18, 13:08
Det är precis så jag menar. Trodde att man skulle få ett förslag Dg2016 på den nya mappen med konverterat material

Christer
2015-12-19, 16:41
Jag kallar min datamapp CG_dg82data och den innehåller flera arkiv så konverteringsprogrammet föreslår det unika arkivnamnet som nytt datamappnamn. Det bästa programmet kan göra är att föreslå att du får samma namn som du har i Disgen8 så att du känner igen dig. Dessutom ges du möjligheten att välja ett annat namn. Är inte det rimligt och vettigt.

kenth
2015-12-20, 11:57
Jodå, det är helt ok. Blev bara förvånad att jag fick som förslag en mapp med det gamla Dg8 i mappens namn. När Dg8 installerades så vill jag minnas att jag fick Dg8 som förslag då också. Men vad gör det. Jag kan ju som du säger byta själv men jag tror nog att det blir fler i framtiden som kommer undra. Tack ändå för bra och snabb service.
Nu ska jag försöka konvertera mina orter som jag inte har ligger i rätt format. Ett hästjobb.