handdator

Visa fullständig version : Söklistan



GunnarP
2015-12-12, 15:33
Jag gillar inte sorteringen på söklistan. Gör man sortering på född så sorteras det först på år sedan på text t.ex. omkring eller uppskattat. Jag vill att dessa omkring/uppskattade årtal sorteras in bland exakta årtal, som det varit i Disgen 8 och tidigare.

Christer
2015-12-14, 11:33
Disgen 8 var inte riktigt bra för där syntes datum alltid som exakta.

GunnarP
2015-12-14, 14:15
Jag tyckte det var bättre i DG8 för då kunde man upptäcka dubbletter om man sökte på en 30-årsintervall men detta går att leva med.

GunnarP
2016-01-25, 14:08
Om man väljer bort kolumnen "PersonID" och man då vill sortera på "född" måsta man trycka på kolumnen till höger om, i detta fall "Födelseort" för att född skall sorteras.
Ock så var det där med att sorteringen inte håller kvar till nästa gång, men det var väl rättelse på gång tyckte jag att jag såg någon annan stans.

Christer
2016-01-26, 08:26
Det där såg helknasigt ut, fick lite olika oordningar när jag testade. Felrapporterat (#2461)

GunnarP
2016-03-05, 14:16
Då var detta fixat, tack!

m13734
2016-04-20, 16:44
Angående sortering av söklistan. Var tog 'Sortera därefter också kolumn' vägen? Behövs vid sortering av större församlingar vid verifiering/tillägg av källuppgifter.

Ex. söklista 1. Söker på Grangärde (W), sorterar på efternamn och listan börjar med runt 50 Andersson, behöver då också 'sortera därefter' på förnam och också sedan på födelsedatum
för att få ordning på gubbarna/gummorna.
Söklista 2 sorteras först på födelsedatun eller dödsdatun vilket av jag för tillfället läser Fb/Db för.

Har bara hunnit testa lite, glad för att söklistorna nu startar upp i den storlek som jag ställt in dem på (men granska utskrift är lika 'omöjligt envis' som i 8:an).

C-J Gustafsson
2016-04-20, 18:34
Man kan sortera på flera kolumner även i Disgen 2016, som använder samma typ av sortering som flera andra matrisprogram (typ Excel).

Sortera flera kolumner genom att sortera i "bakvänd" ordning.
Exempel, sortera först på förnamn och sedan på efternamn alternativt först på dödsdatum och sedan på födelsedatum.

Varje kolumn kan dessutom sorteras i stigande eller i fallande ordning.

m13734
2016-05-29, 05:57
Om en söklista på en församling sorteras med födelse/förnamn/efternamn så att t.ex. 'Andersson' kommer överst och jag sedan scannar ner till någon 'Pettersson' med
listen på söklistans högersida så hoppar listan tillbaka till 'Andersson' om jag vill finjustera med musrullen.

Måste alltid komma ihåg att selektera någon person i grannskapet innan finjusteringen görs. Dessutom så hänger ibland någon 'Andersson' kvar och blockerar selekteringen
även om den blir markerad.

Christer
2016-05-30, 10:32
Förutom att sortera söklistan så tycker jag du ska prova de båda filtreringsmöjligheterna. Dels Snabbsök i andra ikonraden och dels Filtrera söklista som finns vid högerklick. Kolla på vilket sätt du kan använda de möjligheterna som erbjuds. Läs mer i guiden "Sök (Sökning till söklista)" i handledningen på webben.

31581
2016-09-10, 13:35
Har upptäckt att snabbsök inte fungerar om det står kvar någon sökning sedan tidigare i sök personer. Då förblir listan tom..
Om jag under sök personer nollställer sökvillkor och klickar SÖK får jag upp alla personer (181000+) i listan snabbsök. Om jag sedan vill välja Thörn stannar programmet efter val av T och programmet meddelar "söklista grupp1 svarar inte".
Efter att ha väntat en stund stänger jag ner och får meddelandet att "Disgen avslutats på grund av ett allvarligt fel i programmet".
Vari detta allvarliga fel består får man inte reda på.
Jag gjorde om hela proceduren med sök av Thörn och fick upp listan som jag sedan kunde söka tex förnamn i OK.
Gjorde om sökningen en gång till som negativ sökning. De blev lstan betydligt längre.
Nu hände samma sak igen "söklista grupp1 svarar inte".
Tydligen är det begränsning i antalet personer som får finnas i listan.
Jag startade sedan en databas som bara innehåller 30 personer. När jag vill göra en negativ sökning skrev jag in a i efternamn och fick ingen träff.
Då skrev jag aaabbb, fortfarande ingen träff.
Ändrade till Andersson och fick en söklista på alla som inte hette Andersson.
För att få träff måste man alltså skriva in ett sökbegrepp som finns annars förblir listan tom?
Allt gäller Disgen 2016.2 som jag installerade nyss.

Christer
2016-09-12, 08:23
"Snabbsök" är en funktion för att söka eller filtrera i sökresultatet. Jag har skrivit en felrapport (#3063) för att göra texten tydligare. Vi ändrade namn på funktionen under resans gång utan att komma ihåg att korrigera hjälpen.
Du kan också läsa om det i handledningen https://www.dis.se/sok-soklista och i förra veckans temanummer av Diskulogen.