handdator

Visa fullständig version : Låsning i Disgen 2016



C-J Gustafsson
2015-12-13, 17:19
Har hamnat i ett läge när Disgen hänger sig och måste brytas med våld.

Från familjeöversikten har jag markerat relationen.
I "relationshistoria" har jag expanderat en text.
Jag får upp nästa bild "textnotis för" helt korrekt och kan också backa tillbaka.

Men om jag växlar till annat program eller försöker gå fram och tillbaka så låser det sig.
Det verkar vara någon form av avbrott eller upprepning som orsakar problemet.

Använder W10.

___________________

Jag har försökt återskapa samma läge igen men inte lyckats.
Så den troliga orsaken var nog någon felhantering från mig. Man är ännu ovan med programmet

DanielBerglund
2015-12-14, 00:16
Kan du beskriva mer utförligt vad du menar med att det låser sig?

C-J Gustafsson
2015-12-14, 00:51
När jag växlade tillbaka till Disgen så poppa fönstret med textnotisen upp men när jag försökte ställa muspekaren på fönstret så försvann det.
Jag lyckades inte att stänga det fönstret. Så vad jag än tryckte eller klickade på så pep det bara, inte heller fungerade musknapparna.

Jag kunde fortfarande växla till andra program men så snart jag växlat tillbaka till Disgen kom jag till samma läge.

Men som du ser ovan så lyckades jag inte återskapa samma läge igen så troligen var det ett handhavandefel.

DanielBerglund
2015-12-14, 01:10
Vi har fått en del rapporter på liknande fenomen men tyvärr är de inte möjliga att återskapa. Det som nog händer är att en modal dialog döljer sig bakom ett annat fönster. Då verkar hela programmet låst, dvs var man än klickar säger det bara pip eller pling. Normalt ska det i den situationen (som inte alls borde inträffa) hjälpa att växla till ett annat program och växla tillbaka igen.

Får vi tillräckligt många rapporter på detta kanske vi kan se ett mönster och laga det. Handhavandefel är det inte - inget program ska bete sig så här.

C-J Gustafsson
2015-12-14, 10:17
Tack för svaret.
Händer det igen skall jag försöka vara lite mer uppmärksam på händelseförloppet.

C-J Gustafsson
2015-12-14, 23:24
Nu har jag lyckats igen!
Jag hade en familjeöversikt uppe.
Valt huvudpersonen på en personöversikt.
Valt en notis och expanderat den.

Om jag då minimerar den expanderade notisen så försvinner den.
Klickar jag på personöversikten eller familjeöversikten så bara piper det.

På Disgen symbolen nere på listen har jag då två miniatyrer.
Klickar jag på den högra, personöversikten så kvarstår "låsningen".
Men om jag däremot klickar på den vänstra så poppar den expanderade notisen upp och är fullt hanterbar.

Så om det inte direkt går att lösa med kodändring så kan väl tipset hur man löser det spridas till faddrarna.

Men det är ju alltid något annat också. Ett "gammalt" fönster från en tidigare GEDCOM export låg också kvar och kan ha ställt till det ursprungligen men vid upprepning av sekvensen fanns den inte kvar men resultatet blev det samma.

DanielBerglund
2015-12-15, 00:10
Sedärja, det där notisfönstret är ju en modal dialog som inte ska gå att minimera. Det ska vi fixa. Tack!

C-J Gustafsson
2015-12-16, 14:12
Hej igen

Sökfönstret uppför sig ungefär lika som notisfönstret. Kanske inte heller skall gå att minimera.