handdator

Visa fullständig version : Flytta Disgen från gammal till nya dator



m13858
2011-01-04, 18:43
Min gamla dator XP ska pensioneras, men innan dess vill jag flytta över mitt program Disgen 8.2 med uppdateringar till min nya dator Windows 7 (64 b). Jag kan inte hitta någon tidigare information om hur jag ska bära mig åt vare sig i Dis eller Rötter.
Finns någon information i forumet som jag missat? Eller:
Kan jag kopiera över hela mappen Disgen till ett externt minne och därefter kopiera in det i den nya datorn?
Eller måste jag gå via CD-skivan 8.2, uppgradera samtliga uppdateringar och därefter fylla på med säkerhetskopian. Detta känns alldeles oöverkomligt svårt. :confused:
Vänliga hälsningar och tack på förhand
Sonja Larsson

Karl-Edvard Th
2011-01-04, 20:41
Flytta till ny dator:

Tag en säkerhetskopia i Disgen på den gamla datorn.
Installera Disgen 8.2a från CD-skivan på nya datorn.
När programmet startar och visar första menyn finns där en knapp "Återläs"
använd den för att läsa ner säkerhetskopian från gamla datorn.
Vid återläsningen av säkerhetskopian pekar programmet ut standard katalogen
för säkerhetskopior, men där finns den inte nu utan man måste "backa" i katalogerna
till den katalog där säkerhetskopian ligger, lämpligen ett Usb minne.

m13858
2011-01-05, 12:34
Hej Karl-Edvard Th,

Min Disgen i gamla datorn, som jag uppgraderat ett antal gånger heter 8.2-2. Så det är alltså så som jag skrev ovan angående uppgraderingarna, men hur? Det har varit mer en än uppgradering sedan CD-skivan. Måste jag uppgradera dessa i rätt ordning eller räcker det med den senaste och i vart fall var hittar jag dem numera sedan Webb-sidan ändrats. Detta känns oöverkomligt, funderar på att sluta använda Disgen om det ska behöva vara så här krångligt.
Hls
Sonja

Karl-Edvard Th
2011-01-05, 17:04
Hej Sonja,
Du bör beställa uppdateringen 8.2a från Dis kontoret den finns bara på CD. Det är en komplett installation uppdaterad till 8.2a så det krävs inga uppdateringar bara att installera.
Hälsningar Karl-Edvard

m13858
2011-01-05, 17:18
Hej igen,
Är verkligen version 8.2a den senaste versionen? Jag har disketten 8.2a men jag har för mig att jag sett andra bokstäver efter 8.2? Varför heter då mitt program i den gamla datorn 8.2-2? Är inte det en senare version?
Hls
Sonja

Karl-Edvard Th
2011-01-05, 20:04
Hej Sonja,
Ja ver 8.2a är senaste versionen daterad 2010-05-04
ver 8.2-2 är en tidigare uppdatering av 8.2
Hälsningar
Karl-Edvard

m13858
2011-01-06, 11:50
Hej igen Karl-Edvard,

Nu har jag installerat och återläst. Allt tycks fungera dessutom. Tack för hjälpen.
Hls Sonja