handdator

Visa fullständig version : Start-problem efter installation med ändrad Målkatalog



25723
2015-12-16, 16:20
Installerade Disgen 2016, men har fått problem att starta programmet efter avslutad installation.
Kör Windows 10 på en stationär PC med 2 diskenheter, C: (intel SSD) och D:.
Vid installationen ändrades Målkatalogen till en mapp på D:. Installationen avslutades och Disgen startade. Tittade på några poster i den konverterade databasen och det såg bra ut. Avslutade sedan Disgen.
Problem uppstod sedan vid start med hjälp av Start-ikonen på skrivbordet. Programmet startade inte!
Har provat med att avinstallera och därefter installera på nytt. Då föreslår installationsguiden samma ändrade Målkatalog som jag ändrade till vid första tillfället. Det hela slutar med att följande info-fönster visas: "Den datamapp som Disgen använde senast är inte tillgänglig längre".
När dessa problem uppstod installerade, konverterade och startade jag Disgen 2016 på min Laptop, utan några problem. Men vid denna installation ändrades inte Målkatalogen. Tacksam för tips om hur jag ska få allt att fungera på min stationära dator.

dis51153
2015-12-17, 14:48
Hej, varför programmet inte startar kan bero på att du pekar på fel ikon, prova med att klicka på startknappen
och kolla vilka program som ligger där. Vad det gäller Datamappen skall den ligga under Mina Dokument i Disgen 2016
och inte i Delade Dokument, som många användare inte hittar i den gamla versionen.
Om du skall konvertera från 8.2d så finns instruktioner på samma Forum hur det går till.
Titta gärna på detta Forum på instruktioner att installera Disgen 2016. Lycka till.

25723
2015-12-18, 10:34
Kan nu meddela att problemet är löst. Tack vare Torgny Larssons insatser fungerar nu allt som det ska vid start av programmet.

Torgny Larsson
2015-12-18, 19:47
Problemsituation
- Det gick inte att starta Disgen 2016, eftersom programmet inte kunde skapa den tomma datamappen i Mina Dokument\Disgen\. Programmet uppfattade mappen som skrivskyddad.
Felmeddelande: Det går inte att skapa filer i mappen C:\Users\Kjell\Documents\Datamapp\
(se bifogad bild)

- Startar konverteringsprogrammet separat, och första delen går bra, men när det blir dags att skriva den konverterade datamappen är det stopp. I loggfilen står feltexten:
C:\Users\Kjell\Documents\Disgen\Datamapp-Adle är inte skrivbar

- Att skapa en ny datamapp på annat ställe, går bra.

Torgny Larsson
2015-12-18, 20:19
Bakgrund
- Operativsystem: Windows 10 Pro.
- Datorn har ställts in så att den startas utan att inloggning är nödvändig.
- Det användarkonto som finns heter KjellAdle och har administrationsrättigheter.
- Mina dokument tillhör User=Kjell.
- För alla släktforskningsprogram har Kjell valt att programmappen skall ligga i en mapp på D-disken. Program Diverse.
- Första gången installerades Disgen 2016s programmapp (målkatalog) på D-disken.
- Andra gången installerades Disgen 2016s programmapp (målkatalog) i Mina Dokument.
- Standard är att programmet skall installeras i den normala systemmappen Program eller Program (x86)

Analyser och tester
- Disgen 2016 avinstallerades, och ominstallerades i rätt målkatalog, men problemen kvarstod.
- Vi analyserade skrivskyddet på Mina Dokument (Egenskaper/Säkerhet)
Där fanns 4 grupp- eller användarnamn: SYSTEM, Okänt konto, HomeUsers och Administratörer.
HomeUsers hade inte skrivrätt i Mina Dokument och dess undermappar.
- "Okänt konto" känns inte bra. Jag har mitt inloggningskonto (Torgny = user) där.
- Vi provade att ändra rättigheterna för HomeUsers, så att skrivskyddet togs bort. Disgen 2016 fungerade efter den ändringen.

Vad kan orsaken vara
- På Microsofts forum finns ett inlägg 6 augusti 2016 att uppgradering från Windows 7 medförde att HomeUsers inte fick skrivrättigheter på Mina Dokument, vilket är problem för en del andra program. LÄNK TILL INLÄGGET I MS FORUM (http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-security/some-folders-security-permissions-are-set-to-read/35831558-fb01-47f8-8bf7-7435c9c47db9?auth=1)
- Kan det vara att målgrupp valdes till D:, att inloggning inte sker explicit mot ett användarkonto, att speciella inställningar som inte är vanliga har gjorts tidigare eller i Windows 10?

Daniels kommentar
- Det har nog hänt någon liten olycka med den maskinen vid något tillfälle.
- Jag förväntar mig att för c:\users\Kjell bör antingen kontot Kjell ha "full kontroll" eller så har gruppen HomeUsers "full kontroll" men då måste kontot Kjell vara med i gruppen HomeUsers.
- Det kan vara så att kontot som listas som okänd användare är rester efter ett tidigare konto som skapades vid installation, och sedan har det varit någon återställning och något har gått snett, så dagens konto Kjell har inte kommit med i rätt grupp. men jag kan bara gissa.
- Det finns ingen koppling mellan Disgen och några särskilda konton eller grupper.

Smeden
2015-12-26, 18:47
Vad det gäller Datamappen skall den ligga under Mina Dokument i Disgen 2016
och inte i Delade Dokument, som många användare inte hittar i den gamla versionen.
.

Kan inte NOG hålla med om ovanstående. Det är DÄR som Datamappen MÅSTE ligga.
Jag har ett annat problem i en annan tråd, men har i eftermiddags lagt mycket tid på att installer Disgen2016 och en Datamapp på en laptopp.
Jag trodde att man skulle kunna lägga datamappen där man själv ville bara man "berättade" för Disgen2016 VAR man lagt den.
Men icke sa Nicke, den MÅSTE ligga i under Mina Dokument.

Tolkar jag möjligheterna fel i klippet?

Undrar
Kåre