handdator

Visa fullständig version : Sorteringsordning söklista



C-J Gustafsson
2015-12-16, 17:21
Svarslistan på en sökning sorterar alltid på individnummer.

Det skulle vara smidigare att listan sorterades efter den sökordning man valt senast då det är mest troligt att man vill använda samma igen, t.ex. födelsedatum eller först födelsedatum och sen eftermamn.

Om dessa värden inte sparas kanske man kunde använda samma princip som i vissa matrisprogram att sortering sker på vänstraste kolumnen. Då kan man ha sitt vanligaste sorteringsbegrepp placerat där och när man vill ändra styr man om kolumnerna.

Christer
2015-12-18, 09:26
Du har väl noterat att du enkelt kan sortera om genom att klicka på kolumnrubriken.

C-J Gustafsson
2015-12-18, 10:10
Ja, men för varje sökning måste jag klicka två gånger, dvs. sortera om två gånger, först baklänges och sen i den ordning jag vill ha.
Är söklistan lång tar det dessutom några sekunder.

I vilket läge skulle jag vilja ha söklistan sorterad efter individidentitet, ALDRIG.

GunnarP
2015-12-18, 11:27
Ja det är väldigt störande att man måste klicka 2 gånger på den kolumn man vill sortera varje gång man gjort en sökning. Det går heller inte att ha en andra kolumn i sökningen som kan vara praktiskt i vissa lägen. Även att omkring och uppskattade årtal inte kommer in i årtalsordningen tycker jag är dåligt. Ta tillbaka det som det var i DG8!

C-J Gustafsson
2015-12-18, 11:44
Gunnar, du skriver " Det går heller inte att ha en andra kolumn i sökningen som kan vara praktiskt i vissa lägen ".
Det förstod jag inte, är det en andra kolumn i sökningen eller en andra kolumn i sorteringen du avser?

GunnarP
2015-12-18, 11:50
en andra kolumn i sorteringen, blir det väl då "Sortera därefter också kolumn" som det heter i DG8

C-J Gustafsson
2015-12-18, 13:07
Den funktionen finns, det är standard matrisfunktion.
Vill man t.ex. sortera på efternamn och inom efternamn på förnamn så klickar man på förnamn först och därefter på efternamn. Då skall ordningen på förnamn bibehållas när sortering på efternamn görs.
Förenklat kan man säga att man väljer huvudsorteringen sist.

GunnarP
2015-12-18, 13:24
OK, det var ju bra att det funkar så nu för det finns inte med i högermus menyn längre. Då får vi bara hoppas att senaste kolumnsortering kan bli åtgärdat så att den sparas.

Christer
2015-12-19, 16:29
Jag lägger in ett förslag om att senaste sorteringsordning ska användas vid nästa sökning.