handdator

Visa fullständig version : Växla mellan Disgen 2016 och andra program



Roger Olofsson
2015-12-16, 22:18
Jag har ju precis börjat med Disgen 2016 och det som jag stör mig på är att när jag ska är inne i personöversikten och ska växla med ALT+TAB till ett annat program, då måste jag göra ALT+TAB två gånger för att växla till det andra programmet. När jag sedan ska tillbaka till personöversikten då räcker det med en gång. Det låter som ett banalt problem men när man typ ska gå igenom en massa personer för att se om dom finns i typ Dödboken, då blir det ett stort problem för man glömmer bort hela tiden att man måste göra det två gånger.

Tack för att ni har fått databashanteringen så snabb!!!

dis51153
2015-12-17, 16:49
Hej, detta är inte ett Disgen-problem, utan snarare ett Windows-problem.
Bra med lite motion för fingrarna överlag, för de som gillar att hantera många fönster samtidigt.

Roger Olofsson
2015-12-17, 19:54
Jo, det är ett Disgen-problem för vissa av fönstren i nya Disgen kräver inte inte dubbla ALT+TAB! Tex fönstret "Lägg till ny person".

m01927
2015-12-17, 20:11
Instämmer i det Roger skriver om växling mellan olika program.

Jag ser även de här olika beteendena när jag har Personöversikten (PÖ) öppnad:
1. När jag trycker ALT+TAB syns inte huvudprogrammet i listan av öppna program (PÖ syns dock).
2. I aktivitetsfältet syns både huvudprogrammet och PÖ, men för att göra huvudprogrammet aktivt den vägen får jag göra 3-4 enkelklick på huvudprogrammet i aktivitetsfältet.
3. Från PÖ väljer jag Ctrl+P för att få upp utskriftsdialogen. När jag nu trycker ALT+TAB syns varken huvudprogrammet eller PÖ i listan av öppna program.

Ovanstående gäller Windows Vista. Har provat med två olika teman - Windows klassisk och Windows Vista - med samma resultat.

När Personöversikten inte är öppen syns inte de här problemen.

dis51153
2015-12-17, 21:48
Hej, det har inget med vilket tema du använder i Windows att göra, utan felet ligger troligen någonstans i Disgens fönsterhantering.
Har installerat Disgen 2016 både i Windows Wista och Windows 10 på min maskin, och har inga problem med detta förfarande.

Christer
2015-12-18, 07:44
Personöversikten/Relationsöversikten är ett eget fönster som lämligen placeras bredvid Disgens ordinarie fönster eller på extraskärmen (om man har). Se bild. Dessa lägger sig ovanpå Disgens fönster och kan minimeras för att jobba med Disgens ordinarie fönster.

Roger Olofsson
2015-12-18, 19:56
Jag har testat att göra så Christer och det fungerar bättre men det blir fortfarande dubbla ALT+TAB ibland. Och man blir irriterad när det händer för oftast fungerar det med en ALT+TAB. Skulle man inte kunna välja om man vill ha gamla "Ändra personnotiser" eller den nya "Lägg till ny person"???

Roger Olofsson
2015-12-18, 22:47
Jag har gjort lite mer tester och det är något konstigt med fönsterhanteringen. Jag har Windows 10 men jag vet inte om det spelar någon roll. När jag har halva fönstret med Disgen 2016 och halva med Personöversikten då kan jag ta ALT+TAB till Personöversikten, men när jag gör ALT+TAB tillbaka till Disgen 2016 fönstret så är jag fortfarande kvar i Personöversikten.

dis51153
2015-12-19, 17:21
Hej, var vänlig svara på mitt mail som jag har skickat till dig.

Roger Olofsson
2015-12-19, 17:30
Hej Hans! Vem har du mailat? Jag har inte fått något mail! :-)

dis51153
2015-12-19, 17:46
Hej, har du inte en inkorg på Forumet som fungerar?

Roger Olofsson
2016-01-22, 11:53
Kommer det att göras något åt detta? Finns det någonstans man kan se vilka ändringar som ska fixas till den skarpa versionen?

Christer
2016-01-24, 16:09
Nä, det har vi inte men jag ska fundera över om jag succesivt ska skapa en sådan.