handdator

Visa fullständig version : Verktygsfältet



Chrille
2015-12-18, 16:10
När jag konverterade från Disgen 8.2d fanns en mycket bra hjälp i verktygsfältet kontrollera notiser
Resultatet av denna sökning gav en hel del fel som jag hade i Disgen 8.2d dessa rättade jag till och sedan var det enkelt att föra över till Disgen 2016. När jag sedan använder Disgen 2016 finns inte denna möjlighet kvar i verktygsfältet. Detta skulle vara mycket bra.
Jag fick tex reda på att flera av mina registrerade barn låg i fel ordning i listan över fel från konverteringen. När jag nu i Disgen 2016 lade till barn under föräldrar gjorde jag detta med barn födda i fel ordning. Det fanns då ingen möjlighet att söka på detta. Det kan väl inte vara svårt att lägga in denna funktionen i Disgen 2016 när den redan finns i Disgen 8.2d

Christer
2015-12-18, 20:11
Jo det kan det vara. Därför står det på vår webbsida att den saknas och att funktionen ska återkomma i någon form.

Jag kan rekommendera er alla att läsa på vår webbplats under Verktyg och Disgen 2016. Där finns svar på många av era frågor.

Chrille
2015-12-19, 13:49
Tack för ett snabbt svar.
Jag tyckte bara att det var en så bra funktion att den kan läggas in i testversionen. Men ni kanske inte gör några tillägg i denna tills det blir skarpt läge. Då hoppas jag att funktionen finns med.
Och inte återkomma i någon form som du skriver, utan att den kommer att fungera så som den nu fungerar i Disgen 8.2d. Den hjälper ju om man skulle råka få barn i fel ordning.
Har du någon förklaring varför vi som köpt Disgen 8 och sedan gjort alla uppgraderingar till den nu senaste 8.2d men detta före den 1 april 2015 måste betala 300:--?

Christer
2015-12-19, 16:00
Vi hade med den tid under betatesterna men det blev så mycket missnöje så vi backade. Problemet ligger troligtvis i att vi ändrat så mycket i datumhanteringen. Det är framförallt alla icke exakta datum som spökar.

Man kan vända på frågan istället. Varför får inte alla betala när vi kommer med en ny version? Det skulle vara lite retligt för 100-talat medlemmar som valt att köpa 8.2d senaste veckorna. Därför har styrelsen, precis som tidigare, satt en tidsgräns. Det är ju vågat för oavsett var man drar gränsen så finns det personer som blir missnöjda. Å andra sidan är 300:- inte så mycket för att säkra att programmet fortsätter att utvecklas.

Chrille
2015-12-19, 16:18
Bra! Jag är inte missnöjd ville bara få reda på hur ni resonerat. Har alltid sett till att uppdatera till senaste versionen. Det är ju därför som jag testar Disgen 2016.
På min fråga varför inte funktionen fungerar i den nya versionen när den fungerar i den gamla. Denna sökning behöver ju i så fall endast göras på barn under respektive förälder. Har man skrivit en konstig datum är det väl bara bra att få reda på det eller hur. Vill man ändra så gör man det annars bryr man sig inte om listan. Så är det ju med alla sökningar som man får ett resultat ifrån eller hur!

Christer
2015-12-19, 17:08
Om jag inte minns fel så är det flera rimlighetskontroller i Kontroller notiser.

Chrille
2015-12-19, 18:15
Ja det finns det och de fungerar utmärkt men inte den som jag efterfrågar

kallstrand
2016-02-06, 14:57
Ja. det verkar som mycket bör rättas till innan skarpa versionen. Varför plockas överhuvudtaget bra funktioner bort?

DanielBerglund
2016-02-06, 23:01
Varför plockas överhuvudtaget bra funktioner bort?
Därför att vi gjort om väldigt mycket inuti Disgen och då har en hel del gamla funktioner helt enkelt slutat fungera. Det vi gör då är att vi skriver den programkoden på nytt men det tar tid och därför finns t ex notiskontroller inte med nu.

kallstrand
2016-02-07, 12:12
Därför att vi gjort om väldigt mycket inuti Disgen och då har en hel del gamla funktioner helt enkelt slutat fungera. Det vi gör då är att vi skriver den programkoden på nytt men det tar tid och därför finns t ex notiskontroller inte med nu.

Tycker att ni borde gjort någon enkät bland oss medlemmar när ni ändrar på sådana väsentliga saker som faddrar och flockar mm. Undrar hur det utvecklar sig när fler upptäcker att vi måste göra ett sånt stort konverteringsarbete i samband med nya versionen.

kallstrand
2016-02-12, 11:18
Under ovanstående rubrik står att under exempelvis menyerna Redigera-, Skapa-, Visa- och Sök finns före närvarande inget. Det är ju i så fall åtskilligt som har försvunnit. Förmodar att det mesta återställs, eller det kanske redan finns under annan meny i programmet.

Christer
2016-02-12, 12:09
Åke, jag har förtydligat texten som syftar till att beskriva vad som saknas (inte vad som finns).

kallstrand
2016-02-17, 18:50
Åke, jag har förtydligat texten som syftar till att beskriva vad som saknas (inte vad som finns).
Jag förstod inte Ditt svar Christer. Av hemsidan får man den uppfattningen att det skulle vara tomt under de uppräknade menyerna. Men tack och lov verkar det ju inte vara så.

Chrille
2016-03-29, 11:25
Blev det någon felrapport på frågan. Alltså kommer det att läggas in ett fält i verktygsfältet där man kan söka på om barn ligger i fel datumordning?
Såg aldrig att det blev rapporterat.

Christer
2016-03-29, 15:16
Nja det är ingen felrapport eftersom vi kommer att komplettera analysfunktionerna efter hand. Men visst, vi har det med i planerna.

Chrille
2016-03-29, 16:16
När du säger planerna menar du då näste utgåva av Disgen 2016?