handdator

Visa fullständig version : Foster/Adoptiv



Smeden
2015-12-20, 11:50
Jag tycker även att det är ett lyft att man kan skriva in Adoptiv/fosterföräldrar alternativt -son -dotter.
Men det ska synas i utskrifterna att det är just en

Fosterfar

Fostermor



På samma sätt som det i vänsterkanten står

"Far"

"Mor"

för den biologiska fadern/Modern.



Samma brist gäller för det motsatta, d.v.s. foster/adoptiv -son -dotter.
Dessa borde INTE hamna under samma rubrik som alla andra, d.v.s.

"Barn"

utan där borde stå

Fosterson/-dotter

Adoptivson/-dotter


Har jag fattat fel, eller har jag fel inställning någonstans?
Hälsar

Kåre

Christer
2015-12-20, 17:39
Barnen visas i den ordning du valt ,t.ex. i ansedeln, oftast en kronologisk. Barnposten innehåller en uppgift om att barnet är fosterbarn. Men vi har valt att inte rubricera de olika relationstyperna.

Smeden
2015-12-20, 17:57
Christer, ett exempel.
Jag har en Anna Elisabet som är fosterbarn. När jag skriver ut en Ansedel på fosterfadern som visas fosterdottern som du ser, utan kommentar att detta är ett fosterbarn. Men efter två sidor ytterligare information om Anna Elisabet kommer en liten "ynklig" notering om att hon är fosterbarn.
Den som inte är så bevandrad i hennes liv tror nog att hon är fosterfaderns "riktiga" barn, som "avslöjas" 2 sidor senare.
Efter den utläggningen skulle jag tro att kanske fler med mej skulle önska en information om detta barns ursprung, redan från start.

Önskar
Kåre

Smeden
2015-12-21, 12:02
Jobbar inte med att lägga in Foster/Adoptiv längre. Väntar med detta till dess att utvecklarna kanske gör dessa mer "synliga" i mina utskrifter.

Hälsar
Kåre

Smeden
2015-12-21, 19:00
F´låt, kan inte låta bli att göra ett inlägg till i detta ämne.

Jag har skrivit ut en Ansedel för en man som har ett biologiskt barn samt två fosterbarn.
Är det fler än jag som hade önskat att detta hade framkommit lite tydligare än det gör vi denna utskrift ?
Att läsa "Fosterbarn" i slutet av raden "Död" är väl inte det optimala.
Man måste vara lite "hemma" på att läsa dessa utskrifter för att kunna tillgodogöra sig all information.


Skulle man inte kunna få kunna skriva ut detta samt ändra storlek och färg, som jag gjort på personen och gift med?

Undrar
Kåre

Smeden
2015-12-22, 05:48
Nu har jag fått till det vid utskrifterna. Kanske inte det helt optimala, eftersom jag gärna sett en liten avvikande färg eller font. Men man kan inte få allt. Dessutom ligger programmets anteckning "Fosterson" efter "Dödraden" kvar. Omöjlig att ta bort eftersom då försvinner hela personen. Jag har använt mej av verktyget "Extra text", som jag tidigare inte (?) använt mej av, och som jag då kan lägga till vid utskriften.

Jag kan nu ta tillfället i akt och informera om var barnet hamnat och vilken tidsperiod.

Kanske kommer jag att använda mej av samma metod när det gäller "Faddrar" som jag bråkar om i en annan tråd härintill.

Hälsar
Kåre