handdator

Visa fullständig version : Flaggor olika släkter



Hans-Peter
2015-12-28, 14:16
Hej!

För så där ett halvår sedan ställde jag en fråga hur jag enkelt kunde separera min svärdotters släkt från min släkt. Av misstag eller dumhet hade jag när jag la den in, lagt den i i samma flock som min egen släkt. Jag ville ha den i en egen flock så "sammanblandningen" först kom med barnbarnen.

Jag fick då rådet att vänta till Disgen 2016 kom då flockar skulle försvinna då och ersättas av flaggor.

Nu är vi där och jag har problemet kvar: Hur får jag på ett enkelt sätt satt den flagga jag har gjort för svärdotterns släkt på alla hennes anor? Att göra en antavla är ju enkelt, men hur ge dem alla samma flagga?

Jag kan göra det en och en, men det verkar lite gammaldags så att säga, det bör väl finnas ett sätt att ge alla det samtidigt?

Eller skall vi avvakta till den skarpa versionen kommer?

C-J Gustafsson
2015-12-28, 15:00
Från antavlan kan du skapa en söklista.
När söklistan innehåller de personer du avser går det både att lägga till flaggor och ta bort flaggor när man markerat vilka personer det gäller eller markera samtliga med Ctrl A

___________________

Kanske borde förtydliga med att söklistan troligen behöver utökas med partners och barn och sånt för att bli komplett. Men det är helt lika med DG8.

Torgny Larsson
2015-12-28, 16:35
Hej Hans-Peter!
När jag släktforskar åt min svärdotter i hennes släkt, lägger jag det i en egen datamapp.
Känns onödigt att blanda ihop släkterna.

Phryxe
2015-12-28, 18:26
... När jag släktforskar åt min svärdotter i hennes släkt, lägger jag det i en egen datamapp. Känns onödigt att blanda ihop släkterna.
Fördelen med att ha dem i samma datamapp är väl att man kan återutnyttja orts- och källträd. Dessutom blir det enklare om släkterna skulle råka höra ihop. Det är väl fortfarande import via GEDCOM som gäller om man vill flytta folk från en datamapp till en annan!?

Evafalk
2015-12-28, 21:49
Följdfråga - det går alltså inte att enkelt föra över folk från en datamapp till en annan? -

Hans-Peter
2015-12-28, 23:59
Hej!

Ja det var ju inte så svårt, men det är det ju inget som är när man vet hur man skall göra.

Tack till Carl-Johan för tipset.

Till Torgny. Ju det hade säkert varit bra att göra så, om jag hade gjort det från början. Men se det var där jag gjorde fel och la svärdottern i samma databas och flock som min egen släkt, så nu får jag leva med det och göra det bästa ut av det.

Nu har de raka linjerna bakåt från var och en av dem i alla fall var sin flagga, så får sidogrenarna och ingiften komma efter.

C-J Gustafsson
2015-12-29, 11:41
Hej Hans-Peter
Om du har sidogrenar till svärdotterns anor kanske ett annat tips kan komma till pass.

Koppla tillfälligt loss svärdottern, ta upp henne på en söklista och använd funktionen utöka söklistan och välj alla som på något sätt är släkt.
Det finns visserligen risk att det finns flera kopplingar och då får man ju hela databasen. Men det kan vara värt att testa och inget händer ju förrän man gör något med söklistan.

När man är klar så flyttar man in lilla damen på sin rätta plats igen.

Hans-Peter
2015-12-29, 18:36
Hej C-J!

Tack skall du ha för tipset, men jag löste det genom att bygga stamtavla från valda äldre släktingar i respektive släkt, så nu är alla i min sons släkt såväl som i min svärdotters släkt markerade med var sin flagga.

kallstrand
2016-02-10, 19:50
Hej Hans-Peter!
När jag släktforskar åt min svärdotter i hennes släkt, lägger jag det i en egen datamapp.
Känns onödigt att blanda ihop släkterna.

Fungerar ju även utmärkt med flock. Du kan ja ha kopplingen till Din släkt via sonen.

Torgny Larsson
2016-02-10, 21:20
Har inget behov av att använda flockar. Har aldrig gjort.