handdator

Visa fullständig version : Felkönade par



C-J Gustafsson
2015-12-29, 18:26
Jag har hittat felkönade par som jag inte lyckats få till på rätt sätt i Disgen 2016. I DG8 var det flera moment men det funkade.

I Disgen 2016 har jag "lyckats" byta kön på bägge kontrahenterna men dom står ju kvar på fel sida.
Hur får jag pappan till vänster och mamman till höger?

Hur skall funktionen "Relationer" "Växla position" fungera?

Eller skulle jag använt tekniken från DG8?

Christer
2015-12-30, 15:10
Använd funktionen "Relationer" "Växla position" så ser du att det ändrar sig i både familje- och personöversikten. Men du bör första ha bytt kön på resp partner.

C-J Gustafsson
2015-12-30, 15:41
Det fungerar inte oavsett vilken person jag står på när jag klickar på växla position, varken mannen, kvinnan eller barnet. På relationen finns inte funktionen.

Vill du beskriva mer detaljerat hur det är tänkt eller om det är någon inställning jag missat.

Christer
2015-12-30, 16:41
I barnets personöversikt markerar du föräldrarna och sedan tar du Relationer, Växla position.

C-J Gustafsson
2015-12-30, 17:00
Jag hade missat att göra föräldrarna aktiva. Tack för hjälpen.

C-J Gustafsson
2015-12-30, 18:38
Det gick ju bra, så länge paret hade barn.

Att behöva skapa ett barn för att kunna växla position på mannen och kvinnan och därefter göra borttag av det fiktiva barnet är ingen bra lösning.
Lägg funktionen i Relationsöversikten i stället, det är där den hör hemma.

Vad är motivet till att funktionen hamnade i Personöversikten?

Torgny Larsson
2015-12-30, 23:11
Orsaken är väl att i Familjeöversikten ser man inte deras position. Den ene är centrumperson, den andre är partner, som visas till höger om Relations-knappen. Det är först när de har ett barn, så att de kommer upp på föräldranivån i Familjeöversikten, som man ser det.
Vore det inte mera korrekt om funktionen Växla position gjordes i Relationsöversikten för den relationen.

C-J Gustafsson
2015-12-30, 23:29
Det argumentet köper jag, normalt ser man inte att dom har omväxlad position när det inte finns barn.
I detta fallet "visste" jag därför att jag följde en fellista med felkönade personer.

Christer
2016-01-04, 11:03
Nackdelen är väl då att du får göra könsbyte i två Personöversikter och positionsbyte i Relationsöversikten

C-J Gustafsson
2016-01-04, 12:32
Ja, som jag sa så köper jag argumentet för att det hela ligger i Personöversikten.
Fast å andra sidan är det väl ingen större skillnad på att göra könsbyte i två Personöversikter och positionsbytet i en tredje Personöversikt eller i en Relationsöversikt.

Men vid de få tillfällen detta med felaktigt kön och där barn saknas, kan jag också acceptera att skapa en låtsasunge. Det blir mer en principfråga.