handdator

Visa fullständig version : Storleken på fönstret för Personöversiketen



Bengt H
2015-12-30, 14:20
Har nu testat förutgåvan under någon vecka och är i stort sett förtjust av upplevelsen.:)

Två irritationsmoment föranleder dock följande frågor:

1. Varje gång jag tar upp personöversikten måste jag ställa in storleken på den för att passa min skärm. Finns det ingen möjlighet att minnas senaste inställning så att man slipper justera varje gång?

2. I varje notis genereras automatiskt en punkt i slutet. I de flesta fall är det OK men om man har ett '?' eller ett '!' sist i notisen är det inte så roligt att få en punkt efter. Finns det någon möjlighet att undertrycka den automatiskt genererade punkten vid utskrift?

Tack för ett förnämligt arbete med nya Disgen!

Bengt Holm

Christer
2015-12-30, 16:44
1.Så är det tyvärr för tillfället.
2. Är det någon särskild notis typ du tänker på?

Bengt H
2015-12-30, 20:20
1.Så är det tyvärr för tillfället.
2. Är det någon särskild notis typ du tänker på?

1. Tolkar Ditt som att en sådan funktion planeras införas?
2. Det är nog endast i textnotisen som detta är ett problem.

Bengt H
2016-01-02, 16:14
När jag startade min Disgen 2016 idag så fungerade det som jag efterfrågade i mitt första inlägg, d.v.s. fönstret för personöversikten hade den storlek som jag hade ställt in tidigare. Har programmet ändrats under tiden eller är detta ett tecken på instabilitet i programkoden? :ohmy:

Christer
2016-01-04, 10:10
För textnotiserna läggs inte till någon punkt vid presentation eller utskrift av t.ex. ansedel.

Bengt H
2016-01-04, 14:16
För textnotiserna läggs inte till någon punkt vid presentation eller utskrift av t.ex. ansedel.

Detta händer trots allt i vissa textnotiser. Om jag har skrivit "text." så står det i utskriften (både vid granskning och utskrift): "text.". De textnotiser där detta inträffar har ganska mycket text (flera hundra tecken).

DanielBerglund
2016-01-04, 14:58
1. Varje gång jag tar upp personöversikten måste jag ställa in storleken på den för att passa min skärm. Finns det ingen möjlighet att minnas senaste inställning så att man slipper justera varje gång?
Jo, det är så det är tänkt att fungera. Personöversikten och nästan alla andra fönster ska minnas sina resp storlekar och positioner mellan varven.

Någon har rapporterat att det inte fungerar om han inte flyttade fönstret (det är möjligt att det var personöversikten det handlade om) en liten bit först. Detta har vi inte kunnat återskapa och därmed inte heller lyckats laga. Den felrapporten ligger dock kvar för åtgärd om vi bara får korn på problemet så att säga.

Bengt H
2016-01-04, 19:21
Det fungerar ju nu som det var tänkt. Man undrar varför det inte gjorde det i början? Är det möjligen så att Windows har tagit kommandot över Disgen 2016 i mitt fall? Windows fönster fungerar ju alltid så att de minns senaste inställningen.

DanielBerglund
2016-01-04, 19:56
Jo, jag undrar också :) Som sagt, det har hänt hos en användare (och där, på den datorn, var det ganska lätt att upprepa) och så hos dig, samt kanske andra som inte har rapporterat det. Men vi ser inget mönster eller orsak..

Bengt H
2016-01-04, 21:27
Idag hände det en gång till att fönstret för personöversikten blev för stort när jag öppnade det (detta gäller givetvis det minimerade fönstret inte helskärm). När jag sätter på helskärm för fönstret blir det som det oönskade fönstret fastän på hela skärmen. Till höger finns då ett område som inte är utnyttjat av de små fönsterna. Det utrymmet är bra att ha om man t.ex. vill expandera fönstret för levnadsbeskrivningen.
Att det oönskade fönstret kan dyka upp igen är kanske ett tecken på instabilitet i koden?

Evafalk
2016-01-05, 05:01
Jag får alltid öka så att jag ser de filer jag lagt till. de syns aldrig i översikten annars. Windows 8.

Christer
2016-01-05, 13:23
Bengt och Eva: Jag hänger inte med, ni får visa med text och bildexempel.

Evafalk
2016-01-05, 14:01
Jag försöker med ord. Tar upp personöversikt, För vissa personer har jag lagt till i Arbetsmaterial. När jag tar upp en personöversikt är fönstret inte "öppnat" så långt till höger att arbetsmaterial syns. Jag får DRA för att se om det finns arbetsmaterial, dvs öka fönstret. Klickar jag vidare inom den person så är storleken på fönstret ok, dvs man ser arbetsmaterialrubriken. stänger jag personuppgiften och sen kanske t.o.m. tar upp samma igen, så är fönstret tillbaka till det mindre.

Christer
2016-01-05, 17:02
Eva, nu förstår jag men kan inte återskapa det.

Evafalk
2016-01-05, 18:02
så när du har arbetsmaterial tillagt får du upp det i fönstret automatiskt? jag har windows 8

Christer
2016-01-05, 18:14
Ja bredden räcker till, men jag måste scrolla ner.

Evafalk
2016-01-07, 01:53
kan vara att jag flyttade notisen Arbetsmaterial att ligga längst till höger - så att jag inte behövde scrolla ner (och ljud o film under det. Men i gengäld får jag dra ut fönstret varje !! gång jag tar upp en person

C-J Gustafsson
2016-01-07, 11:13
Liknande problem egentligen som jag skrev om den 15/12. Där blev problemet i vänsterkant när bilden smalnades av. Då svarade Christer att felanmälan gjorts.

Oavsett vilka delar av ett fönster man använder är det mest naturliga att det ser lika ut nästa gång samma fönster tas upp eller startas.
Lägger man till Evas exempel så är det inte bara fönstrets storlek utan också dess position som måste lagras.

Bengt H
2016-01-08, 18:57
I de flesta fall kommer fönstret upp så som jag ställt in det vid tidigare användning, men idag dök det stora fönstret upp igen en gång. I bifogade bilder kan man se hur det ser ut på min skärm.
På den första bilden syns det stora (oönskade) fönstret delvis överlappande Familjeöversikten. På den andra bilden visas hur det ser ut när jag justerat storleken så som jag vill ha den. Jag har justerat fönstret både på höjden och bredden. Till höger finns ett utrymme på den oönskade versionen som inte är utnyttjat. Har alltid undrat varför det finns med.

Fortfarande kan jag inte se något mönster i det inträffade, men att det händer är väl ett tecken på instabilitet i koden (i Windows eller Disgen2016)?

31581
2016-01-19, 12:20
Även jag irriteras av att skärmbilden på personöversikt inte blir som senaste visad. Jag vill ha fullskärm men varje gång jag startar får jag minimerad skärm och får klicka upp den igen varje gång jag byter person i personöversikten
När skärmen startas som minimerad syns inte rutorna arbetsmaterial, ljud och film, fadder till och faddrar.
När jag maximerar skärmen syns dessa rutor dock.

Jag har WIN 10

31581
2016-01-23, 21:32
Idag när jag öppnar faddrar måste jag varje gång flytta rutorna faddrar, fadder till, arbetsmaterial och ljud och film ut i högerkant på helskärm för att slippa skrolla upp och ner. När jag annars öppnar helskärm händer inget mer än att det blir tomma fält till höger. Måste fortfarande skrolla. När jag återigen öppnar en fadderperson där jag flyttat rutorna som jag vill ha dem är inställningen kvar .
Tar jag upp en ny fadder blir det samma igen, skrolla eller flytta fönster.
Så fort jag ändrar visa inställningen fösvinner inställningen så ny måste jag flytta fönsteren manuellt igen. Finns det inget sätt att behålla inställningen för fönstren? Jag vill alltid ha fullskärm när jag klickar på en person med rutorna fördcelade på 4 kolumner där levnadsbeskrivning tar upp 2 kolumner. Då slipper jag skrolla hela tiden!

Christer
2016-01-28, 08:24
Felrapport är skriven (#2473). Jag har testat en utvecklingsversion där panelernas förändrade placering fungerar när en ny personöversikt öppnas och när Disgen startas om.
Men PÖ-fönstrets storlek och placering blir alltid som det ursprungliga så Disgen "minns" inte förändringen.