handdator

Visa fullständig version : Fönsterhantering



eka
2015-12-30, 17:44
Hej, har ett förslag.
Jobbar ofta med datorer och har då många fönster öppna på flera skärmar. Jag saknar -eller kanske inte hittat- möjligheten att snabbt släcka ned fönster till bakgrunden när jag bläddrar runt.
T.ex. vill jag titta i ett sökfönster med underliggande fönster kvar och sedan släcka ner för att se alla dessa orörda.
I vissa andra program kan man göra det genom att klicka på flikfältet som i detta fall ligger i fliken nederst.
Ett klick på denna öppnar upp fönster som aktivt. Att sedan klicka igen på samma flik utan att flytta musen så lägger man ner bilden igen.
(Kör nu byggnr 3051)

AlfChr
2015-12-31, 17:59
Skriv et ønske om å spare skjermkoordinater og skjermtilknytning og plassering av hvilke vindu og hvilke personer som er tilknyttet, om jeg forstår deg rett. Noe av det finnes på listen så vidt jeg minnes.

eka
2016-01-01, 23:04
1. Var skall jag skriva önskemålet? trodde man kunde göra det här!
2. Nej det behöver inte vara någon minneshantering över fönstren. Vet inte vilket programspråk som ni använder men många har detta färdig.
Jag beskriver det här så ni själv kan upprepa det.
Öppna t.ex. två familjeöversikter som täcker programfönstret.
Öppna en sökning på vad som helst. Nu finns tre flikar längst ner på programmet.
Klicka på minimera-knappen i söklista/fönsterhanterarfältet uppe till höger. Sökfönstret minimeras.
Genom att klicka på flikhanteringen nederst på sidan återställs fönstret och ligger överst.
Nu måste man flytta musen upp till minimera fältet igen för att återgå till tidigare läge.

Skriv en funktion som gör att om man klickar på fliken nederst på det fönster som är aktivt så anropar man samma funktion som minimerar fönstret uppe till höger. Det är allt som behövs.

Det här är exakt samma funktion som finns i windows om man klickar på ett aktivt program som ligger i aktivitetsfältet.

Då kan man väldigt snabbt, utan att flytta musen mer än efter nederkanten på programmet bläddra
fram och tillbaka mellan olika fönster.

Det här är mycket användbart när man vill bläddra och läsa flera dokument samtidigt men som normalt täcker varandra.

Christer
2016-01-04, 10:48
Jag har skrivit ett förbättringsförslag (#2364).

Christer
2016-04-07, 14:24
Per, vad jag kan se fungerat det som du önskar i vår release.

eka
2016-04-07, 19:57
Hej Christer
Jag tror inte riktigt det, sidan släcks inte ner vid klickandet på fliken vilken skulle göra att jag skulle kunna "blinka" med en ruta ovanpå den andra utan att behöva flytta muspekaren. Man skulle inte behöva röra musen i sidled för att öppna och stänga en ruta.

Men nu fungerar Ctrl+tab vilket gör att man kan växla ruta inom programmet med tangentbordet vilket fyller samma syfte.
Att utan att behöva släppa blicken från det man tittar på växla mellan olika bilder.

mvh /eka