handdator

Visa fullständig version : Levnadsbeskrivning vad är rätt?



akno
2016-01-01, 15:56
Jag har tidigare inte använt Disgens rubriker för levnadsbeskrivningen, utan skrivit ihop en liten berättels om personens levnad och flyttande runt.

Flera personer i släkten, men som inte har så nära släktskap och inte ingår i anorna, flyttar ut till Norge eller USA, och i dessa fall tänkte jag använd inbyggda rubriker, och sen inte lägga mera tid på dem. De har så att säga klivit ut ur berättelsen.

Det jag tyckte var logiskt, i mina ögon, var att för en person som flyttar ut ur socknen tex till Åsnäs i Norge var att använda rubriken "Utflyttad". Då får jag texten "Utflyttad från Åsnäs i Norge" och inte till.

Det finns ju flera rubriker ta till som Flyttade eller Inflyttad, den senare tycker jag inte passar alls i detta fall. Kan någon vänlg kollega upplysa mig om vad/hur jag gör för att få det rätt och som det är tänkt.

BoKleve
2016-01-02, 01:23
Jag använder i huvudsak "Flyttade".

AlfChr
2016-01-02, 01:28
Ta en titt på notisen Flyttad.

De to andre er Utflyttad från og Innflyttad till.

For øvrig. Om du har data i Disbyt kan det være at du finner noen som har registrert din slekt i Åsnes om du søker på http://www.disnorge.no/distreff :-)

akno
2016-01-02, 08:42
Tack Bo och Alf.

Jag blev väl lite insnöad med tanke på att i kyrkböckerna för Utflyttad står det varthän (till).

När det gäller flytt över gränsen till/från Norge utnyttjar jag både Disträff och Digitalarkivet så mycket jag kan. Det gäller min frus anor, som så vitt jag kunnat se är av rent finskt ursprung. Långt före unionstiden var giften och flytt över gränsen bland den finska befolkningen i gränsområdet vanligt förekommande. Finnar gifte sig med finnar, anförluster är mera regel än undantag.