handdator

Visa fullständig version : Dispos felrapportering, förslag



Karl-Edvard Th
2011-01-08, 10:05
:confused: Var skall man skriva felrapporter eller förslag till förbättringar när det gäller Dispos och dess komunikationer med andra program??
Dispos fungerar som ett nav mellan olika program. Disgen - Dispos - Disbyt - Genline - AD- Svar
Det krävs en kordinator som ser till att komunikationen mellan de olika programmen fungerar.
Om jag t.ex. från Disgen gör en sökning i Disbyt och personen heter Andersson - Thorén så får jag ingen träff eftersom Disbyt inte hanterar Disgen's information rätt, samma resultat on sökningen kommer via Dispos.
Det blir samma sak om Disgen förbättrar sökningen i Dispos så att man tar med ortsnamnet för att söka efter husförhörslängder. Det måste till en ändring även i Dispos.
Vi behöver ett tillägg i DISRapp där vi gör dessa rapporteringar som berör flera program.

DanielBerglund
2011-01-08, 12:44
Om disgen är inblandat så tycker jag du ska börja med att rapportera fel i de kanaler som finns, så får vi se längre fram om vi eventuellt gör något åt det (dvs rapporteringen). Det är ju inget problem idag med att de väller in alltför många felrapporter som har med angränsande program att göra.

Karl-Edvard Th
2011-01-08, 20:26
Men när det gäller sökningen i Disbyt från Disgen och Dispos så är det Disbyt som skall förbättras.

svestj
2013-03-17, 11:06
I DISPOS står det, att man helst ska rapportera problem på detta forum. Gäller det även då synkningen har blivit felaktig till SVAR. Till exempel stämmer den inte för Bälinge (C) efter 1881. För orten Högby 3 stämmer sidnumret, det kommer ju från Genline, men man får svaret att "Tyvärr finns det inga skannad volym med eftersökt svar-id som kan visas över Internet." För 1886 och 1893 hamnar man i volymen 1876.

lal
2015-08-03, 00:18
Förmodigen så har jag missat något väsentligt meddelande för si jag kan inte komma åt något alls via dispos, jag får alltså upp en ruta där man skall fylla i användare och lösenord..... äh..... va? var får jag dem ifrån?



PS: mitt medlemsnummer här bredvid är nog helt fel... det fattas en nia tror jag. Men det vet nog ni redan. DS.

Christer
2015-08-03, 16:39
Du kan ta kontakt med Dis kansli om du tappat bort uppgifterna du fick när du blev medlem eller lämnade ditt Disbyt-utdrag.

Eva Dahlberg
2015-08-03, 17:26
Eller så kan du använda formuläret här, testa automatiskt.

http://medlem.dis.se/medlem/password.php

hälsningar,
Eva

lal
2015-08-04, 23:12
Eller så kan du använda formuläret här, testa automatiskt.

http://medlem.dis.se/medlem/password.php

hälsningar,
Eva

Hej Eva,

nu är det inte så att jag har problem att logga in - inloggad är jag när jag söker på DISBYT det är när jag kommer till en träff och jag klickar på ikonen för Dispos som det inte funkar.... jag får då upp en inloggningsruta till Dispos som jag aldrig sett förut. Det kan väl inte vara så att denna eminenta site kräver inloggning så fort man "vänder blad"?!

Nu krävs inloggning på DISBYT, sedan ska man logga in igen om man vill till forumet det borde räcka kan man tycka. Men jag frågar igen - ska jag verkligen behöva logga in igen för att komma till dispos och i så fall vad anger man för användarnamn där då? :confused::confused:

Mvh
Lena A L.

admin
2015-08-05, 00:47
Ja, det är särskilda inloggningar till skilda servrar än så länge. Men du loggar in på Dispos med samma inloggningsuppgifter som till Disbyt. Alltså, i ditt fall anger du m12906 som användanamn, och motsvarande lösenord.

DanielBerglund
2015-08-05, 00:48
Att jag aldrig kan lära mig posta från rätt konto... :)

lal
2015-08-05, 02:45
Att jag aldrig kan lära mig posta från rätt konto... :)

**fniss** där ser du själv hur lätt det är att hålla reda på alla konton man har både här och där..... nä fram för e-leg på alla siter så slipper man tänka själv!!!

Bortsett från det - stort tack för hjälpen Daniel.

48738
2016-08-05, 13:30
Det som hänt sedan ni bytte server på Dispos är att användarnamn och lösen inte ligger kvar tills nästa gång den öppnas på nytt. Innan serverbytet fungerade detta utan problem.
Tacksam om detta kunde rättas till.
//Göran

DanielBerglund
2016-08-07, 23:06
Detta är inget vi styr från serversidan utan det är en inställning i webbläsaren. Vilken webbläsare använder du?

48738
2016-08-09, 17:30
google
Det fungerar för Disbyt och det fungerade tidigare för Disbot

48738
2016-08-09, 17:35
Det är fixat nu. Gick in på inställningar i google.
Tack för tipset!