handdator

Visa fullständig version : Öppning av notis i Relationsöversikten



Bengt H
2016-01-07, 20:34
När man högerklickar på en notis i Relationsöversikten så finns inte 'Ändra' med i den meny som kommer upp. Enda möjligheten att öppna notisen är väl då att dubbelklicka på den? Eftersom jag tidigare har fått 'Allvarligt fel' när jag dubbelklickat på notiser i Personöversikten är jag lite rädd för att samma sak ska inträffa här också. ;)

Anders Larsson
2016-01-08, 15:40
Hej Bengt,

Det finns två sätt till att öppna en notis för ändring.

Först markera och tryck på mellanslagtangenten. Oftast snabbast då man flyttar markeringen med piltangenterna och smäller till med mellanslaget. Denna metod använder jag alltid, då jag minimerar min användning av musen eller som i mitt fall pekplattan.

Den andra metoden är att högerklicka och då finns valet ändra överst i snabbmenyn. Högerklick är en av många sällan använd funktion. Det finns många snabbmenyer alla anpassade till var man klickar, så testa gärna och se vad som kommer upp. Även detta är oftast snabbare än att använda musen och piltangenterna upp och ner fungerar även i denna lilla lista och valet bekräftas då snabbast med "Enter".

Med vänlig hälsning
Anders

Torgny Larsson
2016-01-08, 17:19
Anders, det är korrekt vad gäller Personöversikten, men i Relationsöversikten saknas för tillfället funktionen "Ändra".
Jag har felanmält det #2386.

Anders Larsson
2016-01-08, 17:53
Mitt kära mellanslag fungerar, men jag ser nu att ändra inte finns med i snabbmenyn. Det kanske räcker med två sätt att göra det på, men i konsekvensens namn bör alla vara så lika som möjligt.

/Anders

Bengt H
2016-01-08, 19:28
Anders! Tack för tipset om mellanslag. Det blir ju ett moment mindre för att få upp notisen. Jag kommer nog att använda mig av det när jag kommer ihåg det. Eftersom jag använder mus är det lätt att högerklicka och det sitter i förlängda märgen. Men anledningen till att jag nämnde dubbelklick var att jag har det inställt så i Windows att jag enkelklickar för att markera och dubbelklickar för att öppna. Det sitter också i förlängda märgen. Och det brukar fungera också i Disgen, men förorsakade ibland allvarligt fel och återstart (se annat inlägg från mig), så jag försöker undvika det när jag jobbar med Disgen.

Torgny och Anders!
Ja, funktionen 'Ändra' bör ju finnas i alla menyer. Helt rätt. Tack för att Du felanmält Torgny.

Bengt