handdator

Visa fullständig version : Utskrift Släktbok/släktmatrikel



31581
2016-01-10, 19:15
Jag får inte fram någon utskrift alls med Bild och eller med porträtt. Har provat samtliga val som finns. Inget fungerar!:confused:
Christer Thörn

Anders Larsson
2016-01-11, 13:56
Hej Christer,

Då har du missat inställningarna. När du passerar välj inställningar för - - -, så måste du trycka på knappen för översikt, huvudperson m.m. Då får du välja vilka notiser som skall komma med i utdraget. En av dem är porträtt.

Med vänlig hälsning
Anders

31581
2016-01-11, 14:54
Någon knapp som heter "inställningar för" har jag inte. Pratar vi om samma program? Jag väljer skriv ut släktbok under arkiv. Jag väljer först "Lägg till avsnitt" och väljer "släktmatrikel". Där finns också en knapp som heter "välj form" och där väljer jag "STD född död yrke porträtt K" vad K står för vet jag inte.
Därefter klickar jag på OK och väljer person samt klickar OK efter det.
Sen går jag till "fortsätt". Inställningsmall val finns Senste" och "STD 1" Jag väljer STD 1 och som andra försök väljer jag senste. och Under "Inställningar" hittar jag tre flikar. Under ingen av dem finns möjlighet att välja översikt, huvudperson m.m. Varken med Inställningsmall "senaste" eller med inställningsmall "STD 1".

Jag fattar "NADA"


Jag gjorde en film men den kan man inte bifoga här.

Anders Larsson
2016-01-11, 16:52
Hej,

Jag förmodade att du menade HTML Export, vilket också ingår i rubriken för denna tråd. Många missar möjligheten att välja porträtt och bilder där.

Jag testade nu själv släktboken och ser att det inte fungerar. Porträttet kommer med när jag väljer en "ren" utskrift av t.ex. en antavla i tabellform. När jag väljer samma mall i släktboken, så kommer ingen bild med. Uppenbarligen en miss, det blir till att fixa till.

Tanken är att mallarna byggs upp i respektive utskrift antavla, stamtavla m.m. och därefter kombineras i släktboken, så var det nog tidigare också om jag kommer ihåg rätt.


Med vänlig hälsning
Anders

31581
2016-01-11, 23:35
Det var ju bra att det inte var jag som är korkad. Jag har provat att skriva ut genom att i arkiv välja skriv ut/släktmatrikel/tabell FORTSÄTT Därefter väljer jag STD utförlig bild och då fungerar det att bilderna kommer med.
Det går förstås fortare att välja UTSKRIFT SLÄKTMATRIKEL direkt.

ollfa
2016-01-12, 08:41
Inställningarna för utskrift av släktbok fungerar inte i förutgåvan. Problemet är felrapporterat (#2343) och är rättat till nästa version.