handdator

Visa fullständig version : Sökning med personid



C-J Gustafsson
2016-01-14, 17:38
Det händer lite då och då att jag håller på att ändra något i fel person.

Vid sökning på person id söker programmet efter någon person för varje siffra man skriver.
Är man då lite snabbare än datorn händer det att datorn inte hunnit få fram rätt person utan resultatet blir personen utan den sista siffran.

Personen som hämtas tas från den aktiva raden och inte från vad jag skrivit in.

Skulle man inte kunna komplettera programmet med en test att aktuella raden och inmatningsfältet har samma nummer?

Alternativ, släck aktuell rad innan programmet gör ny sökning när nästa siffra skrivit och/eller lägg entertryckningen i något köläge.

Christer
2016-01-15, 08:47
Jag upplever inte de problemen trots att jag har en 3-4 år gammal bärbar dator. Är det någon mer som har samma problem som Kalle?

Anders Larsson
2016-01-20, 20:57
Hej,

Det finns möjlighet att styra tiden för sökfunktionen. Jag bifogar bild på menyn under inställningar. Det borde gå att ställa in så det passar din dators kapacitet.

Med vänlig hälsning
Anders

C-J Gustafsson
2016-01-20, 21:21
Den funktionen är till för sökfunktioner och skall anpassas till takten som sökstängen skrivs in.

Denna sökning är annorlunda på så sätt att jag trycker Enter när jag slagit in sista siffran. Innan dessa söker programmet som vanligt och lägger resultatet i den aktiva raden.
Vid Enter växlar bilden till personen i den aktuella raden.

När sökningen då inte hunnit klart så får jag upp fel person, om jag inte väntar tills den aktuella raden har samma nummer som jag söker.

Det var för att slippa den manuella bevakningen som jag gjorde förslaget och tycker att det ökar säkerheten.

Det har alltså inte någon med min eller min dators kapacitet.

Christer
2016-01-21, 08:43
Jag vill nog påstå att Anders kommentar om inställningen är relevant för hur snabbt du ser resultatet. Jag ändrade från 0,5 till 10 sek och då märktes en markant skillnad till det sämre, dvs jag fördrar de lägre som är defaultvärde.

C-J Gustafsson
2016-01-21, 13:06
Detta var tydligen svårt att förklara. Det är inte intervalltiden från knapptrycket tills sökfunktionen startar som är avgörande.

Enter trycket startar upp personen som finns på aktiva raden, inte det nummer jag angivit.
Med Christers 10 sekunders inställning får jag ingen träff, aktiva raden är då ännu tom.
Med kort inställning får visserligen sökfunktionen längre tid på sig, men det löser inte problemet.

Det är tiden mellan sista siffran skrivs och Enter trycket som är avgörande.
Om den tiden är kortare än tiden sökfunktionen behöver för att leverera rätt person till den aktiva raden blir det fel person som visas, eller då alternativet ingen person alls.

Det enda som behövs för att undvika detta är en enkel kontroll i programmet att aktiva radens person-id är samma som det person-id som angivits i inmatningsfältet.
Programmet kan ignorera Enter, vilket tvingar mig att trycka Enter en gång till. Kunde vara en enkel lösning som inte drar med sig några andra programkontroller.

Christer
2016-01-21, 16:04
Jag förstår vad du menar men du måste vara mycket flinkare än mig att skriva för jag hinner inte trycka på enter så att fel person visas.

C-J Gustafsson
2016-01-21, 16:22
Du får väl träna lite.

C-J Gustafsson
2016-01-21, 16:41
Jag förstår inte varför ni hänger upp er på hur snabbt man trycker.

Jag tycker det är FEL att programmet kan avbryta söksekvensen och visa en helt annan person än den jag har begärt att få se.

AlfChr
2016-01-22, 11:14
Det som vel betyr noe her er hvor mange personer som finnes i basen, som programmet skal søke i. En database på 10000 personer vil nok ikke noen ha problem med, men med kanskje 1 million individer vil søketiden spille noen rolle.

C-J Gustafsson
2016-01-22, 12:19
Jag har inte 1 million individer, men då kanske man har problem på många sätt.
Jag har registrerat även personer av andra intressen och givetvis egen min släkt, men har ingen jättestor databas, drygt 50000 individer.

Men söktiden är givetvis en faktor, för hinner programmet söka fram begärd individ innan jag trycker på Enter så blir det ju rätt.

Jag tycker inte lösningen är att jag skall stanna upp, kolla om programmet hunnit hitta rätt person, och därefter trycka på Enter.
Oavsett storlekar, tidsintervaller och snabba fingrar så ska programmet inte kunna presentera någon annan person än den jag begärt.

AlfChr
2016-01-22, 12:37
Det er dessverre mange årsaker til at slike live-søk kan ta tid og man får feil om man trykker for raskt på Enter.

F.eks. langsom disk på bærbar PC, svært fragmentert disk, diskfeil i biblioteksporet som gjør at oppslag i filbiblioteket tar lang tid, overfylt filbibliotek etc. etc.

Kjøring av et diskanalyseprogram kan kanskje gi noen tips.

Kanskje noe å finne her?
https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=windows%20disk%20performance%20test

Selv brukte jeg SiSOftSandra på min forrige PC hvor min kostbare disk tydeligvis hadde problem med lesing av spor 0, ant. fordi disken var for rask med å gå i hvile, en 500 Gb-disk, hvor lesing av spor 0 tok 10 ganger så lang tid å lese som andre sektorer :-( Noe som ga meg masse problemer :-(

C-J Gustafsson
2016-01-22, 12:51
Det är inget datorproblem heller, min dator har nog kapacitet så det räcker.

Det normala problemet är att programmet visar starta upp fel person, men det är svårt att fånga på bild.

Men om man söker en 1-siffrig person så får man svaret "Ingen person är vald" trots att aktiva raden då visar vilken person man önskade.
Om programmet jämförde aktiva radens id med sökt id skulle det aldrig gå att få denna kombination av aktiv rad och detta felmeddelandet.

BrJohan
2016-01-22, 15:21
Knappt en hypotes, men ändå: Kan tangentbordets hantering av 'typeahead' eller buffring ha med saken att göra?

Har du möjlighet att testa ett annat tangentbord?

(För ett antal år sedan råkade jag ut för ett tangetbord som inte betedde sig väl. Ett av symptomen då, påminner lite grann om ditt problem nu ...)

C-J Gustafsson
2016-01-22, 16:45
Separata tangentbord har jag inte haft något behov av. Den testen får vi hoppa över.

Men en konstig tanke dök upp i huvudet, skulle det kunna vara Disgen som orsakar problemet?

BrJohan
2016-01-23, 13:56
Förutsatt att Disgen 8 uppför(de) sig väl i motsvarande situationer, så faller - den mycket osannolika - misstanken att du har hårdvaruproblem.

Om din användning av Disgen inte avviker från vad som föreskrivs i Användarhandledningen eller Referensmanualen eller ifrån gängse programvaruanvändningsbeteenden, och du observerar att den 'output' du får inte är 'rätt', så finns felet antingen i dokumentationen för - eller i konstruktionen av - Disgen.

Jag vet inte vilken - om någon - dokumentation som hör till den utgåva av Disgen som du använder.

Om det inte finns någon dokumentation, så kan man egentligen inte påvisa förekomst av något annat fel än att 'Dokumentation saknas'.

C-J Gustafsson
2016-01-23, 15:35
Någon direkt jämförbar funktion finns inte i Disgen 8. Sökning av begärd individ och presentation görs när Entertryckningen utförts och med det värde man angivit i inmatningsfältet.

Så om Disgen 2016 skulle fungera på samma sätt skulle vi inte behöva denna utdragna diskussion.